چکیده:
امروزه مهمترين شاخص در پیشرفت يک صنعت تبلیغات رفتاري آنلاين ميباشد. در اين پژوهش ارتباط دانش محرک؛
جنسیت و ارزيابي سود و زيان و ادراک شخص ثالث )مشتري( در مواجه باتبلیغات رفتاري آنلاين بررسي ميگردد. براي
گردآوري داده ها از روشهاي میداني و كتابخانهاي استفاده شده است بنابراين يک پژوهش پیمايشي از نوع مقطعي است.
جامعه آماري را مهمانان و مشتريان هتلها و مجتمعهاي پذيرايي و اقامتي شهر بندرعباس تشکیل ميدهند و براي نمونهگیري از فرمول كوكران استفاده شد و با روش نمونهگیري تصادفي ساده 300 نفر از مشتريان انتخاب شدند. روايي پرسشنامه با امروزه مهمترين شاخص در پیشرفت يک صنعت تبلیغات رفتاري آنلاين ميباشد. در اين پژوهش ارتباط دانش محرک؛ جنسیت و ارزيابي سود و زيان و ادراک شخص ثالث )مشتري( در مواجه باتبلیغات رفتاري آنلاين بررسي ميگردد. براي گردآوري دادهها از روشهاي میداني و كتابخانهاي استفاده شده است بنابراين يک پژوهش پیمايشي از نوع مقطعي است.
جامعه آماري را مهمانان و مشتريان هتلها و مجتمعهاي پذيرايي و اقامتي شهر بندرعباس تشکیل ميدهند و براي نمونه گیري از فرمول كوكران استفاده شد و با روش نمونهگیري تصادفي ساده 300 نفر از مشتريان انتخاب شدند. روايي پرسشنامه با 0/976 بدست آمد كه میزان قابل قبولي است. با استفاده از آزمون كولموگروف-اسمیرنوف مشخص شد دادهها غیر نرمال است. براي تجزيهوتحلیل دادهها از تحلیل مسیر و رگرسیون و آزمون كاي اسکوير فريدمن و اسپیرمن استفاده شد. نتیجه آزمون اسپیرمن و فريدمن نشان داد كه دانش محرک (ضمني و آشکار)، جنسیت ، ادراک شخص ثالث و بررسي سود و زيان در مواجهه با تبلیغات رفتاري آنلاين بر يکديگر تاثیر ميگذارند. همچنین نتايج تحلیل مسیر و رگرسیون چندمتغیري نشان داده است متغیرها بر يکديگر تاثیر دارند.
سودمندي فناوري خود بر لذت ادراکشده و خدمترساني دقیق تاثیر ميگذارد و در نهايت به بهبود تجربه مشتري منتهي
ميشود. بر اين اساس ميتوان انتظار داشت با حفظ حريم خصوصي مشتريان نحوهي رفتار مقابلهاي مشتريان در مواجهه با تبلیغات رفتاري آنلاين كاهش يافته و پذيرش تبلیغات رفتاري آنلاين افزايش يابد.