چکیده:
بررسی آثار اساطیری و حماسی از منظر حکمت عملی، به عنوان روایتکنندهی اندیشه و تفکّر پیشینیان و بیانکنندهی تاریخ و فرهنگ زندگی مردم، سندی محکم در اثبات وجود مبانی و آداب اخلاقی در جامعهی ایران باستان است که بعد از اسلام ادامه یافته است. در این پژوهش با هدف تحلیل جایگاه زنان در حکمت عملی، منظومهی «بانوگشسبنامه» مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد اعمال و رفتار بانوگشسب، مطابق حکمت عملی قابل بررسی است و میتوان او را الگوی زن موفق فرهنگ اقوام ایرانی نامید که در قالب پهلوانبانو، فضایل اخلاقی را انتقال داده است. از منظر حکمت عملی در حوزه اخلاق فردی، بانو فرزند خردمند، شجاع، با عفت، معتقد و متعهدِ رستم، نمایندهی پهلوانبانوانی است که با رفتار و کردارش الگوی فضیلت قرار گرفته است. در حوزه تدبیر منزل و سیاست مدن، جایگاه والای بانو در خانواده، نمایانگر ارزشمندی زنان در فرهنگ اصیل ایرانی است، فارغ از نگرش به جامعه مردسالاری، شخصیّتی مستقل و جنگجو دارد که زن بودنش، باعث سستی در انجام امور، نفی در اراده و عدم تساوی با مردان نشده است. در موقعیت خانوادگی فرزند صالح، دلاور و مسئولیتپذیر است که با صلاحدید پدر(مدبر منزل) زندگی میکند.
The study of mythological and epic works, which narrate the thoughts and ideas of the predecessors and express the history and culture of people’s lives, from the perspective of practical wisdom is a strong evidence to prove the existence of moral principles and customs in ancient Iranian society that continued after Islam. In this research, Banugoshasb-nameh poemswere studied with the aim of analyzing the position of women in practical wisdom. The library research method was used, and the approach of the paper is descriptive-analytical. The results show that Banugoshasb’s actions and behavior are consistent with the components of practical wisdom and she can be called the model of a successful woman in the culture of Iranian ethnic groups who has transmitted moral virtues in a heroic manner. From the point of view of practical wisdom in the field of personal morality, the lady is the wise, brave, chaste, believing and committed daughter of Rostam, the representative of the lady heroines who has become a model of virtue through her behavior and actions. In the field of house management and civil policy, the high position of the lady in the family represents the value of women in the original Iranian culture. Regardless of the attitude of the patriarchal society, she has an independent and militant personality whose femininity has not caused her to be weak in doing things, irresolute and incapable, compared to men. In the family, she is a righteous, brave, and responsible child who acts at father’s discretion (the house manager).