چکیده:
زمینه و هدف: مدیران مراکز آموزشی نقش مهمی در پیشبرد اهداف نظامهای آموزشی دارند. از این رو شناسایی مولفههای اخلاقی مدیران مدارس ضرورتی مهم در نظام آموزشی میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مولفههای اخلاق حرفهای مدیران است.
مواد و روشها: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی بر اساس مدل روبرتس و همکاران (2007 م.) است. جامعه پژوهش، متشکل از 247 مقاله در زمینه مولفههای اخلاق حرفهای مدیران در طول سالهای 2000 تا 2020 میلادی بود. نمونه پژوهش شامل 37 مقاله است که به صورت هدفمند جمعآوری و بر اساس پایش موضوعی، دادهها انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند.
ملاحظات اخلاقی: تمام الزامات اخلاق پژوهشی در پایش مقالات مورد سنتز مورد توجه قرار گرفته است.
یافتهها: بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، مولفههای اخلاق حرفهای مدیران در 4 بعد و عامل طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل بعد فردی (مشتمل بر عوامل: ویژگی شخصیتی، مهارتهای ادراکی و تعهد دینی)، بعد سازمانی (مشتمل بر عوامل: تعاملات، اخلاقمداری سازمانی، تعهد، مدیریت فیزیکی، تخصص حرفهای، قوانین و مقررات، مدیریت منابع انسانی، پژوهشمحوری، تصمیمگیری اصولی و توسعه حرفهای)، بعد اجتماعی ـ فرهنگی (مشتمل بر عوامل: بصیرت فرهنگی ـ اجتماعی و مسوولیتپذیری فرهنگی ـ اجتماعی) و بعد سیاسی ـ اقتصادی (شامل عوامل: بینش سیاسی و مدیریت اقتصادی) میباشد.
نتیجهگیری: مولفههای اخلاق حرفهای مدیران مدارس در چهار بعد فردی، سازمانی، اجتماعی ـ فرهنگی و سیاسی ـ اقتصادی سازمان مییابد. وزارت آموزش و پرورش میتوانند با برگزاری دورههای ضمن خدمت و تدوین منشور اخلاقی برای مدیران مدارس زمینه اجرای هرچه بهتر این مولفهها را فراهم آورند.
Background and Aim: The principals of educational centers have an important role in
advancing the goals of educational systems. Therefore, identifying the ethical components
of school principals is an essential necessity in the educational system. The purpose
of this study is to investigate the components of managers' professional ethics.
Materials and Methods: The approach of the present study is qualitative and its
method is synthesis, based on the model of Roberts et al. (2007). The research
population consists of 247 articles which are published about the components of
managers' professional ethics during the 2000-2020. The research sample consists
of 37 articles that were purposefully collected and data were chosen based on
thematic monitoring. Research data were collected from qualitative analysis of the
studied documents.
Ethical Considerations: All the requirements of research ethics have been
considered in the monitoring of synthesized articles.
Findings: Based on the analysis of data, the components of managers' professional
ethics were classified into 4 dimensions and factors. These dimensions include
individual dimension (including factors; personality traits, perceptual skills and
religious commitment), organizational dimension (including factors; interactions,
organizational ethics, commitment, physical management, professional expertise,
rules and regulations, Human resources management, research-oriented, principled
decision-making and professional development), socio-cultural dimension (including
factors; socio-cultural insight and socio-cultural responsibility) and political-economic
dimension (including factors; political insight and economic management).
Conclusion: The components of professional ethics of school principals are
organized in four dimensions: individual, organizational, socio-cultural and politicaleconomic.
The Ministry of Education can provide the best possible implementation of
these components by holding in-service courses and drafting a code of ethics for
school principals.