چکیده:
مقدمه : امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی است ء از این رو توجه به مدیریت دانش جز آرکان سازمان ها
قرار گرفته و با توجه به این که نسهیم دانش یکی از راه کارهای مدیریت دانش محسوب می شود و همچنین قسمت اعظمی از
دانش تسهیم شده مربوط به اطلاعات میاشد از این رو تسهیم اطلاعات در کنار تسهیم دانش را می توان راهی در جهت ایجاد
آثرات هم افزایی در راستای کسب مزایای بیشتر جهت دستیابی به موفقیت دانست.
روش پژوهش : هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر عدم مشارکت کارکنان در به اشتراک گذاری
اطلاعات و دانش بوده که روش تحقیق از بعد هدف کاربردی و از بعد اجرا آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش ابزار تحقیق در
جمع آوری داده های کیفی از مطالعات کتابخانه ای و در بخش جمع آوری داده های کمی از پرسش نامه که با تکنیک
دلفی ساخته شده ,استفاده شده است جامعه آماری این پژوهش ۵*۰نفر ازمدیران وکارکنان دانشگاه علوم پزشکی
مشهد بوده است و از این میان ۲۸۵ نفر به عنوان نمونه بافرمول کوکران انتخاب شدند.
یافته ها : ۳۹ مولفه در ۵ بعد ارتباطات ۰ اطلاعات ء ساختار» فرهنگ وفن آوری در عدم به اشتراک گذاری دانش و
اطلاعات بین کارکنان شناسایی گردید.
نتیجه گیری: نتایج تجزیه و تحلیل آماری وضعیت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عدم مشارکت کارکنان در به
اشتراک گذاری اطلاعات ودانش را در ۴بعد ارتباطات. اطلاعات. فن آوری وساختار بالاتر از حد متوسط ودر مولفه فرهنگ پائین
تر از حد متوسط نشان داده است.
Introduction: Today, knowledge is a valuable and strategic resource, therefore, attention to
knowledge management has been addressed by organizationss. considering that sharing
knowledge is one of the ways to achieve knowledge management ,and also, a large part of
shared knowledge is related to data .Therefore , sharing data , alongside sharing knowledge ,
can be a way to create synergistic effects to achieve benefits
In achieving success.
Methods : The aim of this research is to identifying and ranking of effective factors on the
lack of employee participation in sharing data and knowledge and the research methodology
is from the practical aim dimension and administrative - discovery dimension . In the
research instrumentation section , library studies are used for collecting qualitative data
and the questionnaire made by Delfi technique is used for collecting quantitative data.The
statistical population in this study is 500managers and staff of Mashhad University of Medical
Sciences and According to Cochran sample of 285 is taken.
Results: 39 components in 5 dimensions of communication, data, structure, culture and
technology in the lack of sharing data and knowledge and data among the staff have been
identified
Conclusion: The results of statistical analysis have shown the status of the staff of the
Mashhad University of Medical Sciences on the lack of participation in sharing
Data and knowledge to be higher than average in 4component of communication, data
, structure and technology s and lower than average in component of culture