چکیده:
هدف:هدف این پژوهش تلاش برای کشف برخی از مسائل مربوط به تحقیقات تاریخ شفاهی با موضوع نقش عناصر متشکله آموزش در توسعه آموزش حسابداری در دانشگاه های ایران می باشد. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر تاریخ شفاهی با رویکرد تحلیل محتوا، پارادایم تحقیق تفسیری و روش پژوهش از منظر هدف اکتشافی است. روش گردآوری داده ها، مصاحبه غیرساختارمند با 21 نفر از خبرگان و قدمای آموزش حسابداری می باشد. مراحلاجرای این پژوهششاملتدوینپرسش هایپژوهش،گردآوری و کدگذاری دادهها، نوشتنیادداشتتحلیلی، ثبتاندیشه هاوتفسیردادهها،نگارشومستندسازیمی باشد. یافتهها:نتایج به شکل گیری یک شبکه ارتباط مقوله ها انجامید و شش مقوله اصلی مرتبط با توسعه آموزش حسابداری در دانشگاه های ایران شناسایی شد. نتیجهگیری:یافته های پژوهش نشان داد که عناصر آموزش (آموزش دهنده، آموزش گیرنده، سرفصل های آموزشی، ابزار، محیط و امکانات آموزشی، منابع و محتوای آموزشی، ملاحظات خاص و سیستم نظارت و کنترل کیفیت در دانشگاه های ایران) بر توسعه حسابداری دانشگاهی موثر می باشد. دانش افزایی:این پژوهش مولفه های تاثیرگذار بر توسعه حسابداری در دانشگاه های ایران را از منظر اجزاء و عناصر آموزش تبیین نموده و موضوعات کلیدی را در این حوزه ارائه داده است.
Purpose: The purpose of this study is to try to explore some issues related to oral history research on the role of the constituent elements of education in the development of accounting education in Iranian universities. Method: The research method of the present study is oral history with a content analysis approach, interpretive research paradigm and research method from the perspective of exploratory purpose. The method of data collection is non-structured interview with 21 experts and the beginning of accounting training. The stages of conducting this research include compiling research questions, collecting and coding data, writing analytical notes, recording ideas and interpreting data, writing and documenting. Results: The results led to the formation of a category communication network and six main categories related to the development of accounting education in Iranian universities were identified. Conclusion: The findings showed that the elements of education (educator, learner, educational topics, tools, environment and educational facilities, educational resources and content, special considerations and quality monitoring and control system in Iranian universities) on the development of academic accounting It is effective. Contribution: This study explains the effective components on the development of accounting in Iranian universities from the perspective of components and elements of education and presents key issues in this field.
خلاصه ماشینی:
در دهه هاي اخير نظام آموزش عالي ايران با چالش هاي فراواني از جمله کميگرايي، افزايش فشارهاي مالي، تمرکزگرايي و تعدد مراکز تصميم ساز و تصميم گير، سيطره سياست زدگي بر نظام آموزش عالي، افزايش بياخلاقيهاي پژوهشي، نبود ارتباطات بين المللي، ناهمزماني برنامه هاي درسي با نيازهاي جامعه ، ضعف زيرساختارهاي تکنولوژيکي و غيره مواجه شده است که سطح کيفي آن را دچار تنزل کرده است (کيخا، عبداللهي، خورسندي فصلنامه علمي دانش حسابداري مالي، دوره ٨- شماره (٢) ، پياپي ٢٩، تابستان ١٤٠٠: ٦٩-١٠٤ طاسکوه ، ١٣٩٨)، کميسيون تغيير آموزش حسابداري ١ (آمريکا) در بيانيه شماره يک خود (١٩٩٠) تحت عنوان «هدف هاي آموزشي حسابداران » آورده است : «فراگيران بايد در فرآيند يادگيري مشارکت فعال داشته باشند و نبايد صرفا دريافت کنندگان غير فعال اطلاعات باشند» (برزگر، رحمانيان کوشککي، کمالي راد، ١٣٩٨).
مصاحبه شوندگان بيان کردند که ، عناصر متشکله آموزش (آموزش دهنده ، آموزش فصلنامه علمي دانش حسابداري مالي، دوره ٨- شماره (٢) ، پياپي ٢٩، تابستان ١٤٠٠: ٦٩-١٠٤ گيرنده ، سرفصلهاي آموزشي، ابزار، محيط و امکانات آموزشي، منابع و محتواي آموزشي، ملاحظات خاص و نظارت آموزشي در دانشگاه ) بر توسعه حسابداري در دانشگاههاي ايران تاثيرگذار بوده است .
يادداشت ها 1- Accounting Education Change Commission (AECC) 2- Finnegan 3- Galina, McGee 4- Mc Gee 5- Tailab 6- Arowoshegbe, Romanus 7- Singh, Das 8- Gorman, Clayton 9- Spoken autobiography فصلنامه علمي دانش حسابداري مالي، دوره ٨- شماره (٢) ، پياپي ٢٩، تابستان ١٤٠٠: ٦٩-١٠٤ کتابنامه اعتمادي، حسين .