چکیده:
به باور توماس و زنانیکی نگرشها فرآیندهای ذهنی مجزایی هستند که تعیینکننده پاسخهای واقعی و بالقوه هر شخص در دنیای اجتماعی محسوب میگردند. این پژوهش در صدد تحلیل تأثیرات فضای مجازی بر رفتارهای اقتصادی زنان تهرانی در دوره پسا تحریم، با استفاده از نظریات شبکه مجازی و رفتار اقتصادی است. نوع این پژوهش کاربردی است و روش اصلی پیمایش میباشد. جامعه آماری را زنان بالای بیست سال تهرانی تشکیل میدهند و با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. پایایی ابزار جمعآوری دادهها با ضریب آلفای کرونباخ و با روایی محتوایی (روایی خبرگان) از طریق شاخص CVR یا ضریب لاوشه انجام شده است. نتایج نشان میدهد، رفتار اقتصادی که به عنوان متغیر وابسته و دارای بعدهای گرایش اقتصادی، کنش اقتصادی و شناخت اقتصادی است در حد متوسط رو به پایین بوده است. گرایش اقتصادی، کنش اقتصادی و شناخت اقتصادی زنان تهرانی مورد مطالعه در حد متوسط رو پایین است. ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و رفتار اقتصادی، کنش اقتصادی، گرایش اقتصادی معنادار بوده است و فرضیه مورد تأیید قرار میگیرد ولی ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و شناخت اقتصادی معنادار نمیباشد و فرضیه مورد تأیید قرار نمیگیرد. میزان مراجعه به وبلاگها، فرومها و ویکیها تأثیر مستقیمی بر رفتار اقتصادی دارند. میزان مراجعه به وبلاگها، به میکروبلاگها و فرومها تأثیر مستقیمی بر کنش اقتصادی دارند.
According to Thomas and Zananiki, attitudes are separate mental processes that determine the actual and potential responses of each person in the social world. This study seeks to analyze the effects of cyberspace on the economic behaviors of Tehran women in the post-sanctions period, using the theories of cyberspace and economic behavior. The type of this research is applied and the main method is survey. The statistical population consists of women over 20 years old in Tehran and were selected and studied by cluster sampling method. The data collection tool was a questionnaire. The reliability of the data collection tool was done with Cronbach's alpha coefficient and content validity (expert validity) was done through CVR index or Lauche coefficient. The results show that economic behavior, which is a dependent variable and has the dimensions of economic orientation, economic action and economic cognition, has been moderately downward. The relationship between cyberspace usage and economic behavior, economic action, economic orientation has been significant and the hypothesis is confirmed, but the relationship between cyberspace usage and economic knowledge is not significant and the hypothesis is not confirmed. The number of visits to blogs, forums and wikis have a direct impact on economic behavior. The number of visits to blogs, microblogs and forums have a direct impact on economic performance.