چکیده:
امروزه اینترنت و فضای مجازی، نقش مهمی در برقراری ارتباطات ایفا کرده و فرصت بیشتری برای مذاکرات سریع و موثر؛ و تجزیهوتحلیل تبادل اطلاعات فراهم میکند. باتوجه به ماهیت متفاوت این نوع مذاکرات با نوع رایج و سنتی آن، برای تحقق موثر اهداف در مذاکرات غیرحضوری، شناسایی شایستگیها و الگوهای رفتاری، فنی و زمینهای مناسب برای مذاکرهکننده، ضروری است. برگزاری جلسات مذاکره غیرحضوری به دلایل متعدد ازجمله سهولت، بهرهوری بالا، کمرنگکردن مرزها و فاصلههای جغرافیایی و اخیرا لزوم حفظ فاصلهگذاری اجتماعی در پاندمی کرونا رو به افزایش هستند. تماسهای تصویری گروهی، جلسات آنلاین کمهزینه و ایمیل همگی به روشهای کارآمدی برای حفظ آمادگی جمعی گروههای مذاکرهکننده با همتایانشان در سازمانها و پروژهها تبدیلشدهاند. علیرغم وجود فهرستی از شایستگیهای موثر بر موفقیت پروژه که اکتساب آنها برای مدیران حرفهای ضروری است؛ اما اینکه در بستر مذاکرات غیرحضوری کدامیک از شایستگیها برای مدیر پروژه ضروریتر بوده؛ یا نیاز به تغییر دارند و یا چه شایستگیهای جدیدی لازم است، همچنان جای سوال دارد. لذا هدف این پژوهش تبیین ابعاد شایستگیهای رفتاری مدیران پروژه در بستر مذاکرات غیرحضوری میباشد. در این پژوهش شایستگیهای رفتاری مدیر پروژه در مذاکرات الکترونیکی با استفاده از مرور سیستماتیک ادبیات با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدیران پروژه شناساییشده؛ و ابعاد و ویژگیهای آن تبیین گردید. تمرکز روی مهارتهای لازم و کاربرد فناوریهای جدید سبب افزایش بهرهوری و اثربخشی مذاکرات غیرحضوری خواهد شد. همچنین از دستاوردهای این پژوهش میتوان به دستهبندی ویژگیهای مذکور در سه مقوله مهارتهای رفتاری تکنیکی، ادراکی و بینفردی اشاره کرد.