چکیده:
هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی در ارتقاء فرهنگ شهروندی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شهروندان بالای 18 سال شهر جیرفت بود که حداقل از یکی از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند. با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود و همچنین آخرین عدد جدول مورگان، تعداد 384 نفر بعنوان حجم نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفت. شیوه نمونه گیری در این پژوهش به صورت خوشه ای-تصادفی بود. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید که روایی این ابزار با استفاده از نظرات استاد راهنما، مورد تائید قرار گرفت. پایایی این ابزار با استفاده از ضریب الفای کرونباخ نیز مورد تائید قرار گرفت. برای آزمون فرضیه پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS23 انجام گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه معناداری با ارتقاء فرهنگ شهروندی و ابعاد ان (مدارای اجتماعی، مشارکت جویی، رفتارهای مدنی، اعتماد بین شخصی، عام گرایی، نگرش به مسئولیت پذیری، رفتار نوع دوستی، گرایش به پیروی از قانون) دارد. با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که شبکه های اجتماعی در ارتقاء فرهنگ شهروندی نقش پررنگی ایفا می کنند.
خلاصه ماشینی:
یافته های این پژوهش نشان داد که استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه معناداری با ارتقاء فرهنگ شهروندی و ابعاد ان (مدارای اجتماعی، مشارکت جویی، رفتارهای مدنی، اعتماد بین شخصی، عام گرایی، نگرش به مسئولیت پذیری، رفتار نوع دوستی، گرایش به پیروي از قانون) دارد.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین استفاده از رسانه های جمعی با میزان کل پایبندی به فرهنگ شهروندی (30/0) و ابعاد آن یعنی مشارکت اجتماعی (62/3)، عام گرایی (91/2)، مسئولیت پذیری اجتماعی (44/3)، گرایش به پیروی از قانون (58/3) ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد؛ بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش تأیید می شوند[15].
جدول 8- ضریب همبستگی بین شبکه های اجتماعی و فرهنگ شهروندی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه اصلی این پژوهش عبارت است از اینکه استفاده از شبکه های اجتماعی در ارتقاء فرهنگ شهروندی تاثیر معناداری دارد.
این یافته ها نشان می دهد که استفاده از شبکه های اجتماعی باعث افزایش و ارتقاء فرهنگ شهروندی در بین شهروندان شهر جیرفت شده است.
نتایج تجزیه و تحلیل این پژوهش در خصوص فرضیه فرعی چهارم نشان داد که بین دو متغیر شبکه های اجتماعی با ارتقاء اعتماد بین شخصی شهروندان با سطح معناداری 025/0 رابطه ی معنادار و مثبتی وجود دارد؛ بنابراین می توان بیان کرد که استفاده از شبکه های اجتماعی باعث افزایش ارتقاء اعتماد بین شخصی شهروندان می گردد.
یافته های این پژوهش در خصوص فرضیه فرعی ششم نشان داد که بین دو متغیر شبکه های اجتماعی با ارتقاء نگرش به مسئولیت پذیری شهروندان با سطح معناداری 008/0 رابطه ی معنادار و مثبتی وجود دارد؛ بنابراین می توان بیان کرد که استفاده از شبکه های اجتماعی باعث افزایش ارتقاء نگرش به مسئولیت پذیری شهروندان می گردد.