چکیده:
زمینه و هدف: تمامی مشکلات اقتصاد متعارف ریشه در امری واقعی(نه حقیقی) به نام تورم دارند. به طوری که حتی مشکلات رکود تورمی، فقر، شکاف طبقاتی و بیکاری نیز به تورم بر میگردد. در نتیجه به نظر میرسد که این امر واقعی خود مولود یک امر اعتباری غلط است. تا زمانیکه این امر غلط در اقتصاد وجود دارد این مشکلات وجود دارند. البته به نظر میرسد که این امر اعتباری، تعریف پول در اقتصاد میباشد.
مواد و روشها: هستهی سخت اقتصاد اسلامی پول میباشد. در این تحقیق فقه پول در اقتصاد اسلامی مورد تحلیل قرار میگیرد. برای تبیین دقیق این موضوع لازم است که موارد زیر مورد تحلیل قرار گیرند:
۱-نقش اعتبارات در اقتصاد: پول مفهومی اعتباری است(مانند متر و کیلوگرم که اعتباریاند اما منشا حقیقی دارند). در نتیجه پول، کالا، سرمایه، ثروت فرد و جامعه نیست. مالکیت آن عمومی است. که لازم و واجب است به صورت قرضالحسنه در اقتصاد گردش نماید.
۲-تحلیل مفهوم مالیت و مالکیت درفقه اقتصاد اسلامی
3-جایگاه و نقش پول در علم اقتصاد (تبیین ۴ نظریه)
به نظر میرسد در فقه اسلامی پول مال (فقط و فقط ارزش مصرفی) میباشد. اما مالیت(ارزش مبادلهای) ندارد. بلکه مالکیت دارد. مالکیت اعتباری دارد. برای این که اصل مالکیت در جامعه حفظ شود لازم است که پول را به عنوان مالکیت اعتباری در نظر گرفته شود. وقتی پول غیر ازاین در نظر گرفته شود اصل مالکیت نقض میشود.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: پول وسیلهی اندازهگیری ارزش است. اما وسیلهی مبادله، پول نیست(در علم اقتصاد متعارف پول، به عنوان وسیله مبادله در نظر گرفته میشود). وسیله مبادله، آگاهی
است. همین نکته کلید فقه پول در اقتصاد اسلامی میباشد. به عبارتی آن چیزیکه باعث شکلگیری مبادله میشود پول نیست. بلکه آگاهی است. به عبارتی آن چیزی سبب انتقال ارزش میشود آگاهی عاملین اقتصادی است. آگاهی عاملین اقتصادی نسبت به این موضوع که دارند ارزشهای یکسانی را مبادله میکنند. به عبارتی برای شکلگیری مبادله پول شرط لازم است. اما شرط کافی نیست. شرط کافی مبادله آگاهی است. اگر آگاهی حذف شود مبادله شکل نمیگیرد. یعنی با وجود پول به تنهایی مبادله تحقق نمیپذیرد. با وجود آگاهی اقتصادی است که مبادله شکل میگیرد. اگاهی حلقهی مفقود علم اقتصاد است. به عبارتی در علم اقتصاد نقش ناظر نادیده گرفته شده است. ناظرانی که برای مبادله یکدیگر را ملاقلات مینمایند.
نتیجهگیری: بدون اگاهی مبادله شکل نمیگیرد. با حذف آگاهی مبادله شکل نمیگیرد. این نکته بسیار دقیقی است. وسیلهای که نقش اندازه گیری ارزش را دارد لازم است از وسیلهای که نقش انتقال ارزش را دارد متفاوت باشد. به طوری که وسیلهی اندازهگیری ارزش پول است. اما وسیلهی انتقال ارزش آگاهی است. با این نوع نگاه به پول در علم اقتصاد هیچگاه پول کنز نمیشود.
Background and Aim: All the problems of a conventional economy are rooted in something real (not real) called inflation. So that even the problems of stagflation, poverty, class divide and unemployment go back to inflation. As a result, it seems that this fact is born of a false credit. As long as this is wrong in the economy, these problems exist. Of course, this seems to be the definition of money in the economy. Materials and Methods: The hard core of Islamic economics is money. In this research, the jurisprudence of money in Islamic economics is analyzed. To explain this in detail, it is necessary to analyze the following: 1. The role of credit in the economy: Money is a concept of credit (such as meters and kilograms that are credit but have a real origin). The result is not money, goods, capital, wealth of the individual and society. Its ownership is public. Which is necessary and obligatory to circulate in the economy in the form of good loans. 2. Analyzing the concept of tax and ownership in Islamic economics 3.The position and role of money in economics (explanation of 4 theories) It seems that in Islamic jurisprudence, money is property (only and only consumer value). But it has no tax (exchange value). But also has ownership. It has credit ownership. In order to maintain the principle of ownership in society, it is necessary to consider money as credit ownership. The principle of ownership is violated when money is considered otherwise. Ethical considerations: In all stages of writing the present study, while respecting the originality of the texts, honesty and trustworthiness have been observed. Findings: Money is a tool for measuring value. But the means of exchange is not money (in conventional economics, money is considered the medium of exchange). The means of exchange is consciousness. This is the key to the jurisprudence of money in Islamic economics. In other words, what creates the exchange is not money. It is consciousness. In other words, what transmits value is the awareness of economic agents. Awareness of economic agents that they are exchanging the same values. In other words, a condition is necessary for the formation of money exchange. But the condition is not enough. A sufficient condition is the exchange of consciousness. If consciousness is removed, exchange will not take place. That is, with money alone, exchange does not take place. It is in spite of economic awareness that exchange takes shape. Awareness is the missing link in economics. In other words, in economics, the role of the observer has been ignored. Observers who exchange views with each other. Conclusion: Exchange is not formed without awareness. Exchange is not formed by removing consciousness. This is a very accurate point. The instrument that plays the role of measuring value must be different from the instrument that plays the role of transmitting value. It is a means of measuring the value of money. But it is a means of transmitting the value of consciousness. With this kind of look at money in economics, money can never be made.