چکیده:
زمینه و هدف: زبان رسمی بین المللی، زبان انگلیسی است که وسیله ارتباطی میان ملتهای مختلف برای تحقق اهداف ارتباطی و آکادمیک است و مهمترین نقش آن ایجاد ارتباط میان مردم است؛ پیشرفت دانش آموزان در یادگیری زبان انگلیسی به طور مستقیمی به کیفیت و تخصص معلمها وابسته است. عوامل مختلفی از جمله خلاقیت و ذهن آگاهی میتواند بر صلاحیت آموزشی معلمان تاثیر بگذارد. هدف پژوهش در این مطالعه بررسی رابطه متقابل حس خلاقیت و حس ذهن آگاهی با صلاحیت آموزشی بین فارغ التحصیلان TEFL و غیر TEFL بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و بدین منظور 318 معلم به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده و با روش کاغذی و آنلاین دادهها با استفاده از پرسشنامه آموزش مهارت خلاقیت رایان (2014) و پرسشنامه ذهن آگاهی پنج وجهی بائر و همکاران (2004) جمعآوری شد. دادههای با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین خلاقیت و صلاحیت آموزشی در گروه TEFL و غیر TEFL رابطه معنیداری دارد (05/ 0=P )؛ همچنین بین احساس ذهن آگاهی و صلاحیت آموزشی در گروه TEFL رابطه معناداری مثبت وجود دارد (01/ 0=P)؛ ولی در گروه غیر TEFL تفاوت معنیداری مشاهده نشد(05/ 0<P)؛. در ادامه نتایج نشان داد بین احساس ذهن آگاهی و خلاقیت در گروه TEFL و غیر TEFL رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد (01/ 0=P)؛ همچنین از نظر صلاحیت آموزشی بین دو گروه (معلمان TEFL و غیر TEFL) تفاوت معنیداری به دست آمد (01/ 0=P). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سوابق تحصیلی مستقیما ذهن آگاهی را تحت تاثیر قرار میدهد؛ این پژوهش میتواند به روشهای مختلف به معلمان TEFL و غیر TEFL کمک کند و دانش معلمان را به روزتر کند؛ همچنین باعث میشود معلمان تصور کنند که داشتن خلاقیت در تدریس، داشتن ذهن آگاهانه و صلاحیت در امر آموزش میتواند به پیشرفت کلاس کمک کند.
Background and Aim: The official international language is English, which is a means of communication between different nations to achieve communication and academic goals, and it is mainly involved in creating communication between people. Studentschr('39') progress in learning English is directly affected by the quality and expertise of teachers. Teacherschr('39') educational competence can be affected by various factors, including creativity and mindfulness. Accordingly, this study was conducted to examine the interaction between creativity, mindfulness, educational competence in TEFL and non-TEFL graduates. Methods: This was a correlational study for which 318 teachers were selected by simple random sampling. Data were collected using the Ryan (2014) Creativity Skills Training Questionnaire and the Bauer et al. (2004) Five-Facet Mindfulness Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficients and simple regression. Results: The results indicated that there was a significant relationship between creativity and educational competence in TEFL and non-TEFL graduates (P = 0.05). Moreover, there was a significant positive relationship between mindfulness and educational competence in the TEFL group (P = 0.01). However, there was no significant difference between these factors in the non-TEFL group (P Conclusion: According to the findings, it can be concluded that educational background directly affects mindfulness. This study can help TEFL and non-TEFL teachers in different ways and update their knowledge. It also makes teachers think that creativity in teaching, mindfulness, and educational competence can help the class progress.
خلاصه ماشینی:
بررسی روابط متقابل حس خلاقیت، ذهن آگاهی و صلاحیت آموزشی فارغالتحصیلان رشته آموزش زبان و غیر آموزش زبان اکرم فراوانی* : استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران چکیده زمینه و هدف: زبان رسمی بینالمللی، زبان انگلیسی است که وسیله ارتباطی میان ملتهای مختلف براى تحقق اهداف ارتباطى و آکادمیک است و مهمترین نقش آن ایجاد ارتباط میان مردم است؛ پیشرفت دانش آموزان در یادگیری زبان انگلیسی بهطور مستقیمی به کیفیت و تخصص معلمها وابسته است.
Faravani* : Assistant Professor of English Language Department, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran Abstract Keywords: mindfulness, creativity, Teaching English as a Foreign Language (TEFL), educational competence Background and Aim: The official international language is English, which is a means of communication between different nations to achieve communication and academic goals, and it is mainly involved in creating communication between people.
یک معلم باهوش قادر است در زمان حال تصمیم بگیرد و راهی برای مقابله با مشکلات بیابد، میداند چگونه با استفاده تکنیکهای مختلف کلاس درس را مدیریت کند و درنتیجه، میتوان نتیجه گرفت که ذهن آگاهی و صلاحیت آموزشی نیز باهم ارتباط دارند (بارانیوو و همکاران، 2012)؛ بین ویژگیهای ذهن آگاهی و خلاقیت همپوشانی وجود دارد.
به نظر میرسد مطالعه کامل و جامعی در رابطه با بررسی رابطه بین حس خلاقیت و احساس ذهن آگاهی بین دو گروه معلمان TEFL و غیر TEFL ایرانی وجود ندارد؛ بنابراین، در این پژوهش سعی شده است که روابط موجود میان این عوامل بررسی شود.