چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش دستیابی به یک روش اصولی در تصویرسازی کتابهای کودک با تحلیل عملکرد تصویرگران و ناشران کتابهای مذهبی کودکان بر اساس رویکرد نشانهشناسیاجتماعی است.روششناسی: روش بررسی استفاده از سیاهه وارسی برگرفته از کتاب گرامر طراحی تصویری کرس و لیوون است که به عنوان منبع اصلی در تحلیل نشانهشناختی کتابهایمصور به کار میرود. بر اساس این سیاهه، کلیه کتابهای مذهبی کودکان با موضوع شخصیتهای مذهبی برای گروه سنی الف از نظر شش عنصر ترکیببندی، زاویهدید، بُعد، شکل، رنگ و بافت ارزیابی شدند.یافتهها: نتیجه این پژوهش نشان داد که در طراحی کتابهای تصویری کودکان با این موضوع بیشترین توجه به بعد رنگ با نمره 54/3 میشود. بعد از آن ابعادی چون شکل با نمره 3/1، ترکیببندی با نمره 2/6 ، و بافت با نمره 1/28 قرار دارند. بحث مربوط به زاویه دید نیز به صورت کیفی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتیجه این ارزیابی کیفی نیز نشان داد که بیشترین موارد استفاده در زاویه دید، روبهرو و عمومی و دور است. ارزیابی این آثار بر اساس ناشران نشان داد که انتشارات جامعه پژوهش و انتشارات جامعهالقرآن بهترین نتیجه را در این خصوص به دست میآورند. همچنین ارزیابی این کتب از نظر تصویرگران نیز نشان داد که کارهای تصویرگری معصومه برومند بیشترین نمرات کمی را به خود اختصاص دادهاند.
Objective: The aim of the explanatory research is presenting a method for illustrating children’s book by analyzing, monitoring and identifying the performance of illustrators and publishers of Iran children’s religious books based on the social semiotic approach.Methodology: The population of the research was 34 children’s religious books with religious characters’ topic for alef age category (the age period, which starts from the birth to 6 years old) extracted from Iran National digital children’s Library. Regarding the low amount of the population, all of them selected as sample. The tool of data gathering is a comprehensive checklist captured by a book under the title of “The Grammar of Visual Design” authored by Kress and Leeuwen (2006) that is known as the bible of analyzing the illustrated books based on social semiotic approach. Based on the special checklist, all books were evaluated and investigated quantitatively and qualitatively based on six variant elements of Composition, Point of View, Dimension, Form, Color, and Context.Findings: One of the findings of the research was evaluating religious based on social semiotic approach. In addition to these evaluations and measurements, further findings showed that the score of evaluated books based on social semiotics approach principles is as below: color (with 3.54 score), form (with 3.1 scores), composition (with 2.6 scores) and the context (with 1.28 scores). The point of view principle because of its qualitative approach evaluated qualitatively as an independent criterion. The qualitative approach in this regard showed that the point of view of authored books is the opposite, general and distant. Wholly the score of the books based on these principles is very low and it shows the low attention of publishers and illustrators to illustration principles. Evaluating the books based on publishers and illustrators showed that “Jame-ye-pazhoohesh: “JameatolQuran) are the most fruitful ones and evaluating the books based on publishers, and Masoumeh Boroumand’s works are the most quality nooks illustrated for this age range and topic.Conclusion: It seems that neglecting illustration principles and unaccustomed with the visual and pictorial symbols and signs cause serious challenges and difficulties for children, teenagers and Young and cultural system of the county (Iran). Thus, it is advisable to use the necessary principles, elements, and methods for children’s book illustration in compiling the suitable books for children.
خلاصه ماشینی:
پيشينه پژوهش بررسي پيشينه هاي پژوهشي مرتبط با اين موضوع نشانگر آن اسـت کـه هـيچ پژوهشـي تـاکنون در خصـوص ارزيابي کتاب هاي تصويري کودکان بر اساس رويکرد نشانه شناسي اجتماعي انجام نشده است و در سطح جهان نيز کارهاي بسيار اندکي انجام پذيرفته است .
يافته ها پاسخ پرسش اول پژوهش : کتاب هاي مصور کودک مرتبط با ائمه معصومين و شخصيت هاي مذهبي از نظر عنصر ترکيب بندي بر اساس رويکرد نشانه شناسي اجتماعي چگونه ارزيابي ميشوند؟ پاسخ به اين پرسش در قالب جدول ٢ ارائه ميشود.
پاسخ سوم پژوهش : کتاب هاي مصور کودک مرتبط با ائمه معصومين و شخصيت هاي مذهبي از نظر عنصر شکل بر اساس رويکرد نشانه شناسي اجتماعي چگونه ارزيابي ميشوند؟ اطلاعات مندرج به اين پرسش نيز در قالب جدول ٤ ارائه ميشود: جدول ٤.
پاسخ پرسش چهارم پژوهش : کتاب هاي مصور کودک مرتبط با ائمه معصومين و شخصيت هاي مذهبي از نظر عنصر رنگ بر اساس رويکرد نشانه شناسي اجتماعي چگونه ارزيابي ميشوند؟ اطلاعات مرتبط با عنصر رنگ نيز در قالب جدول ٥ ارائه شده است : جدول ٥.
پاسخ پرسش پنجم پژوهش : کتاب هاي مصور کودک مرتبط با ائمه معصومين و شخصيت هاي مذهبي از نظر عنصر بعد بر اساس رويکرد نشانه شناسي اجتماعي چگونه ارزيابي ميشوند؟ اطلاعات مرتبط با عنصر بعد نيز در قالب جدول ٦ ارائه شده است : جدول ٦.
Child Literature Foundations, Tehran: Center for the Intellectual Development of Children and Young Adults (in Persian) Rad-Manesh, S.