چکیده:
خلاقیت سازمانی همواره تحت تاثیر متغیرها و عوامل گوناگونی قرار داشته است. یکی از مولفه های اثرگذار بر خلاقیت سازمانی، فرآیندهای مختلف مدیریت دانش و پدیده رفتار شهروندی سازمانی است. لذا هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی با خلاقیت سازمانی در موسسات آموزش عالی بود. نوع تحقیق، توصیفی-همبستگی و جامعهآماری پژوهش شامل کارکنان ستادی دانشگاه قم به تعداد 344 نفر بودند که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم، 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش، پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته خلاقیت سازمانی استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای تسهیم دانش 91/ 0، رفتار شهروندی 82/ 0، و خلاقیت سازمانی 85/ 0 بدست آمد. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و در سطح استنباطی (تی تک نمونهای، ضریب رگرسیون و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos گرافیک انجام گردید. یافته ها نشان داد میانگین همه مولفه های رفتار شهروندی سازمانی در ابعاد مختلف، بالاتر از حد متوسط و میانگین رفتار تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی کارکنان، پایین تر از حد متوسط بود. ضریب رگرسیون نشان داد هم تسهیم دانش و هم رفتار شهروندی سازمانی قابلیت پیش بینی خلاقیت سازمانی کارکنان را دارند.
Organizational creativity has always been influenced by various variables and factors. One of the affecting components on organizational creativity is the various processes of knowledge management and the phenomenon of organizational citizenship behavior. Thus the purpose of this research was study of relationship between knowledge sharing and organizational citizenship behavior with organizational creativity in Higher Education Institutions. Research type was descriptive correlative and statistical population consisted all of staff employees in University of Qom (N=344) that by using Cochran Formula and stratified randomized sampling 260 ones were chosen as sample. To gathering data’s used from knowledge sharing standard questionnaire, organizational citizenship behavior standard questionnaire and organizational creativity questionnaire. Content validity was used to measure questionnaires validity. Questionnaires reliability through Cronbach alpha coefficient obtained equal to 0.91 for knowledge sharing, 0.82 for citizenship behavior and 0.85 for organizational creativity. Data’s analysis done in descriptive level (frequency, percentage, mean & standard deviation) and inferential level (one sample t-test, regression coefficient & structural equation modeling) by using Spss & Amos Graphic software’s. Finding showed mean of organizational citizenship behavior in different components were bigger than average and mean of knowledge sharing and organizational creativity were lower than average. Regression coefficient showed that both knowledge sharing and organizational citizenship behavior can predict employees' organizational creativity.
خلاصه ماشینی:
رابطه بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی با خلاقیت سازمانی در مؤسسات آموزش عالی)مورد مطالعه : کارکنان دانشگاه قم ) عبدالله جهانی پور١، حمید رحیمی 2* بازیابی دانش و نظام های معنایی سال هفتم ، شماره ٢٨، پاییز ١٤٠٠، ص ٢١ تا ٤٥ نوع مقاله : مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٢/١٠ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٤/٢٥ چکیده خلاقیت سازمانی همواره تحت تأثیر متغیرها و عوامل گوناگونی قرار داشته است .
بر این اساس میتوان گفت لازمه بهبود خلاقیت سازمانی، گستردگی و تنوع اطلاعات موجود در افراد، تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان است .
در پژوهش حاضر تلاش میشود با بررسی رابطۀ بین رفتار شهروندی سازمانی و تسهیم دانش با خلاقیت سازمانی، به سه سازه ای پرداخته شود که میتوانند نقش اثرگذاری درکارایی و اثربخشی سازمان ، افزایش تحرک و پویایی سازمانی و درنهایت کمک به تحقق منسجم اهداف سازمانی داشته باشند.
به تصوير صفحه مراجعه شود با توجه به مدل مفهومی پژوهش ، فرضیات به صورت زیر تدوین شدند: فرضیه ١: میزان خلاقیت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و تسهیم دانش در دانشگاه قم بالاتر از حد متوسط است .
برخلاف نتایج پژوهش حاضر نصیری و همکاران )١٣٩٤) خلاقیت کارکنان بانک های کشاورزی استان همدان ، آقابابایی و همکاران )١٣٩٠) میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ، صادقی مال امیری)١٣٩٣) خلاقیت سازمانی یک شرکت خدماتی، اصغری و رحیمی)١٣٩٦) خلاقیت کارکنان اداره آموزش وپرورش شهرستان آمل و مهری و همکاران )١٣٩٥) خلاقیت کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی قم را بالاتر از حد متوسط ارزیابی نمودند.