چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته با دو روش کمی و کیفی .ابزار گردآوری داده در بخش کمی و کیفی، پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از شاخص های مدل پایه های ساختمان پروبست بوده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل 21 نفر مدیران و، متخصصین دانش و کارشناسان خبره حوزه هنری و در بخش کمی شامل کارشناسان شاغل شامل 350 نفر بر اساس جدل مورگان به تعداد 134 نفر که به روش هدفمند انتخاب شده اند.در پژوهش حاضر با توجه به نتایج سه راند دلفی هفتاد مقوله در 8 شاخص شناسایی، اکتساب، توسعه، توزیع، حفاظت، استفاده، اندازه گیری و اهداف دانش با نظر خبرگان و متخصصان شناسایی شد. خلاصه آماری برحسب درجه اهمیت 8 شاخص مدیریت دانش نشان داد که شاخص اهداف دانش با میانگین کل 62/ 4، شاخص توسعه دانش با میانگین کل 26/ 4، شاخص توزیع دانش با میانگین کل 18/ 4 و شاخص حفاظت دانش با میانگین کل 17/ 4 بالاترین میانگینها را کسب کردهاند. شاخص شناسایی دانش، حفاظت دانش و اکتساب دانش بطور اجماع قوی هماهنگ است. یافته های بخش کمی نشان داد که شاخص شناسایی دانش، اکتساب دانش، توسعه دانش، توزیع دانش، حفاظت دانش، استفاده دانش، اندازه گیری دانش، به طور کلی در مدیریت دانش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با میانگین 2/ 55 پایینتر از حد متوسط بودهاند.
The present study was conducted with the aim of providing a model for implementing knowledge management in the artistic field of the Islamic Propaganda Organization.The present study is a practical questionnaire in terms of applied purpose and a method mixed with two quantitative and qualitative. The data collection tool in the quantitative and qualitative sections was a researcher-made questionnaire using the indicators of Probest building base model. The research community in the qualitative part includes 21 managers and, knowledge specialists and experts in the field of art and in the quantitative part includes employed experts including 350 people based on Morgan's argument, 134 people who have been purposefully selected.Findings: In the present study, according to the results of three Delphi rounds, seventy categories in 8 indicators of identification, acquisition, development, distribution, conservation, use, measurement and goals of knowledge were identified with the opinion of experts and specialists. Statistical summary in terms of the importance of 8 knowledge management indices showed that the knowledge objectives index with a total average of 4.62, knowledge development index with a total average of 4.26, knowledge distribution index with a total average of 4.18 and knowledge protection index with a total average of /17 4 have the highest averages. and Knowledge Acquisition are strongly coordinated. Quantitative findings showed that the index of knowledge identification, knowledge acquisition, knowledge development, knowledge distribution, knowledge conservation, knowledge measurement, in general the knowledge management of the Islamic Propaganda Organization with an average of 55.2 below average have been.
خلاصه ماشینی:
هدایت و جهت دهی محتوای مذکور نیاز به شناسایی، کسب و تسهیم و توزیع دانش تولید شده دارد که در بلندمدت در اهداف و ارزیابی سازمان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تأثیر میگذارد عدم جلسات بحث و تبادل نظر به منظور مبادله دانش ، عدم ایجاد و نگهداری پایگاه دانش ، عدم بایگانی از تواناییها و ظرفیت های دانش داخلی و خارجی، عدم توجه و الگویابی از منابع دانش موجود، عدم تعیین اهداف دانش سازمانی و درنهایت به د یل نبود تصویری از دانش سازمان و عدم شناسایی دانش بالقوه در سازمان و کسب دانش بالفعل به منظور تولید دانش و عدم یکپارچه سازی دانش بالقوه و بالفعل در نظام مدیریت دانش در این حوزه و نیز اهمیت محتوای تولید شده که برگرفته از فرهنگ و بوم سرزمین مادری است .
Knowledge in mind پژوهش حاضر بر اساس مدل پایه های ساختمان دانش ١ توسط پروبست ، روب و رومهارت )٢٢٠٠٢) درجه اهمیت ٨ شاخص شناسایی دانش ، اکتساب ، توسعه ، توزیع ، حفاظت ، استفاده ، اندازه گیری و اهداف دانش را در ٢.
جامعه پژوهش به شاخص اکتساب دانش در سازمان با ٠/٥١ پاسخ پراکنده داده اند و این شاخص با انحراف استاندارد ٧١/٠ درصد معنادار نیست و بین کمینه و بیشینه ٤/٢٥ تا به تصوير صفحه مراجعه شود هنری ایجاد مخازن فکری دانش داخلی و خارجی ٤/١٩ ١/٠٤ ١/٠٩ شاخص «توسعه دانش » بر اساس مدل پایه های ساختمان دانش از نظر کارشناسان در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در جدول زیر آمده است .