چکیده:
ارث یک واقعهی حقوقی است که به موت حقیقی و یا به موت فرضی مورث تحقق پیدا میکند و مالکیت ورثه نسبت به
ترکهی متوفی مستقر نمیشود مگر پس از ادای حقوق و دیونی که به ترکهی میت تعلق میگیرد. بنابراین تملک ترکه، اثر ارادهی
وارث نیست و تملک به رضای او تحقق نمییابده بلکه تملک ترکه،قهری و به حکم شرع و قانون صورت میپذیرد و ارادهی وارش
هیچ دخالتی در آن ندارد و مدخل و آغاز آن مرگ مورث است. با وجود این، قانونگذار به هر یک از وارثان، حق قبول یا رد ترکه را
داده است، در این نوشتار به روش تقسیم ترکه و چگونگی آن از منظر مذهب تشیع پرداخته شده و در ذیل آنء لغات و اصطلاحات
مفاهیم و کلیات عناصرء آنواع واقسام ارث، تاریخچه آرثه موجبات و شروط آرثء موانع آرث تبیین وتشریح گردیده است. هدف ما از
این کار جمع آوری اطلاعات و نظرات مشهور،جهت دسترسی آسان و راحت به سوالات مجهول تک تک مردم میباشد فرضیهی
نویسنده بر این است که، موجبات ارث علاوه بر نسب و سببه از طریق ولاء نیز ماترک متوفی از مولی به مولی علیه به صرف موت
منتقل میگردد؛ مگر اینکه دیون به ترکه تعلق گیرد یا یکی از موانع ارث موجود باشد و اجمالا همهی خیارات شخص متوفی نیز
به ورثه منتقل میشوده روش این تحقیق» کتابخانهای و با رویکرد توصیفی- تبیینی میباشد
Inheritance is a legal event that takes place upon the actual
death or hypothetical death of the legator, and the heir’s ownership
of the deceased’s estate is not established except after the
payment of the rights and debts owed to the deceased’s estate.
Therefore, the acquisition of the heritage is not the effect of the
will of the heir and the acquisition is not realized by his consent,
but the acquisition of the inheritance is coercive and according
to the religion and law and the will of heir has no interference in
it and the entrance and beginning of this acquisition is the death
of the legator . However, the legislator has given each heir the
right to accept or reject the heritage. In this article, the method
of dividing the inheritance from the perspective of Shiites is discussed
and after that, the words and phrases of concepts and
generalities of elements, different types of inheritance, history of
inheritance, causes and conditions of inheritance, and barriers
to inheritance are explained.
Our purpose in this work is to collect information and famous
points of view, for easy and convenient access of each people to
the unknown questions.
The author’s hypothesis is that the causes of inheritance, in
addition to lineage and cause, also include mastership (Welaa)
and the deceased’s inheritance is transmitted from Master (Moala)
to the person taken over (Moala Alaih) by the death of the
master, Unless the debt belongs to the estate or one of the barriers
to inheritance exists. And, in short, all the rights (Khyarat) of
the deceased are transferred to the heir. In this research we used
library method with descriptive-explanatory approach.
خلاصه ماشینی:
روش تقسيم ترکه اکبردهقان * محمد مهدي کريمي نيا** چکيده ارث يک واقعه ي حقوقي است که به موت حقيقي و يا به موت فرضي مورث تحقق پيدا ميکند و مالکيت ورثه نسبت به ترکه ي متوفي مستقر نمي شود، مگر پس از اداي حقوق و ديوني که به ترکه ي ميت تعلق ميگيرد.
ارث ، ترکه ، فريضه ، سهام ، روش ، تقسيم ، شروط * اکبر دهقان طلبه سطح سه حوزه قم ، فارغ التحصيل موسسه فقه و حقوق اسلامي ** طلبه سطح يک جامعه علميه امير المؤمنين استان تهران مقدمه اهميت ارث از ديدگاه قرآن کريم در آيات ١٢ و ١٣ سوره ي نساء بيان شده است .
در اين طبقه چنان چه ملاحظه مي شود، گروه نخست فقط شامل يک نسل مي شود که عبارت است از: پدر و مادر و خويشاوندان عمودي صعودي نسل هاي بالاتر که اجدادند، داخل در طبقه دوم خواهند بود بنابراين گروه خويشاوندان عمودي صعودي طبقه اول ، يک درجه بيشتر ندارند، اما گروه دوم يعني اولاد و اولاد اولاد شامل نسل هاي متعدد عمودي نزولي است و بنابراين داراي درجات متعدد خواهد بود و به تقديم الاقرب فالاقرب ارث مي برند (شيرواني ، ١٣٩٤ ش ، ج ١٢، ص ١٩٦-١٩٧).
در کيفيت ارث بردن طبقه سوم مشخصات کلي ارث طبقه سوم ، از اين قرار است که اگر متوفي در طبقه نخست و دوم خويشاوندي نداشته باشد، ترکه او به خويشاوندان طبقه سوم او يعني اعمام (عمو و عمه ) و اخوال (دايي و خاله ) او و در صورت نبودن آن ها، به اولاد آن ها تا هر قدر که پايين بروند مي رسد.