چکیده:
کارآفرینی موضوعی است که در چند دهۀ اخیر مورد توجه بسیاری از مؤسسات آموزشی در کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است. بنا بر نظر اکثر متخصصان حوزۀ کارآفرینی، بسیاری از قابلیتها و مهارتهای کارآفرینی، قابل آموزش است و در زمان حاضر این رسالت برعهدۀ مؤسسات آموزشی است که مهارتهای کارآفرینی را نیز به کارآموزان آموزش دهند. بنابراین، کارآفرینی باید در برنامۀ درسی موجود در دورههای فنی و حرفهای گنجانده شود. هدف مقالۀ حاضر، طراحی برنامۀ درسی کارآفرینی بر مبنای الگوی عناصر برنامۀ درسی است. در این مقاله، برنامۀ درسی کارآفرینی بر اساس عناصر الگوی برنامۀ درسی، یعنی هدف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی تبیین میشود. علاوه بر آن، بر اساس سه نوع آموزش کارآفرینی، شامل آموزش دربارۀ کارآفرینی، آموزش برای کارآفرینی و آموزش در کارآفرینی توضیحاتی ارائه میشود. روش کار توصیفی ـ تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات کتابها و مقالات معتبر استفاده شده است. نتایج این مقاله نشان میدهد که بنا بر دیدگاه اکثر صاحبنظران، کارآفرینی، فرایندی قابل آموزش بوده و بنابراین باید در برنامۀ درسی دانشآموزان بهخصوص دورههای فنی حرفهای گنجانده شود. علاوه بر آن، برای اینکه برنامۀ درسی کارآفرینی نتیجۀ مطلوب داشته باشد و همخوانی مناسبی بین عناصر آن بهوجود آید، باید قبل از آموزش دربارۀ عناصر آن تصمیمگیری شود
In recent decades, many educational institutions has been pay attention to entrepreneurship in many countries.Most expertsin in entrepreneurship, belive that many skills and competencies in entrepreneurship can be taught.and currently educational institutions are reaponsible for teaching skills of entrepreneurial to students. Hence, entrepreneur must be included in the curriculum, especially in technical and vocational training. The purpose of this paper is design a curriculum ,based on the pattern of curriculum elements in entrepreneurship. This paper is explained importance of entrepreneurship education and then entrepreneurship curriculum are explained based on the pattern of curriculum element, that is, goal, content, teaching methods and evaluation In addition ,supplment explanation are offered based on the three types of entrepreneurship education, that is, education about entreprise, education for entreprise education in entreprise.Method is descriptive – analytical, and to collect information have been used papers and books.The results of this paper show that the most of scholars belive that entrepreneurs is processes that can be taught, and therefore should be included in the curriculum, especially technical and vocational training .In addition, before training entrepreneurship, must be decided about elements of curriculum, in order to curriculum have desirable result and there are good agreement between the elements.
خلاصه ماشینی:
تبيين عناصر برنامۀ درسي کارآفريني در آموزشهاي فني و حرفهاي بتول جمالي زواره 1 محمدرضا نيلي 2 حوريه شادفر 3 چکیده كارآفريني موضوعي است كه در چند دهۀ اخير مورد توجه بسياري از مؤسسات آموزشي در كشورهاي مختلف جهان قرار گرفته است.
طبق نظر متخصصان، ادغام آموزش كارآفريني در برنامۀ درسي مؤسسات آموزشي باعث غنيسازي تجارب يادگيري فراگيران، افزايش ايجاد كسب و كارهاي جديد توسط دانشجويان، ارتقاي مهارتهاي شغلي و مديريت كسب و كار، افزايش ارتباط ميان مراكز علمي و صنعت و ايجاد فرصتي براي آزمودن محتوا و روشهاي تدريس كارآفريني است (حسينيخواه، سليمي و رستگار، 138 > نياز براي قرار دادن آموزشهاي كارآفريني در آموزش رسمي، دغدغه بسياري از تصميم-گيرندگان و محققان است.
در معناي وسيع، برنامۀ درسي به آنچه در موسسۀ Edwards & Muirs Nkirina Peterman& Kennedy Bejerk Eisner آموزش داده ميشود اشاره دارد؛ در معناي محدودتر برنامۀ درسي به فعاليتهاي آموزشي طراحي شدۀ خاص، براي فراگيران خاص و در مدت زمان خاص اطلاق ميشود.
آموزشهايي مانند كلياتي دربارۀ كارآفريني در كسب و كار، ايجاد دورههاي Messey & Lewis Cressswell Edwards& Muirs ايجاد مهارتها، نگرشها و ارزشهاي مورد نياز براي آغاز، مالكيت و مديريت كار در يك سرمايهگذاري شغلي موفق، در اين حيطه قرار ميگيرد (لوئيس و مسي، 1 2003 2 l"/>l"/> به نقل از ادواردز و ما > هدف در اين بخش آشنايي دانشجويان با مفاهيم بنيادي كارآفريني است.