چکیده:
پژوهش حاضر با هدف فهم تجربه معلمان ابتدایی از برنامه درسی تلفیقی (درهمتنیده، یکپارچه) انجام شد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ طرح پژوهش، کیفی است. مشارکتکنندگان، معلمان ابتدایی مشغول به تحصیل در کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه الزهراء بودند که تجربه برنامه درسی تلفیقی در طول تدریس داشتهاند. روش پژوهش حاضر پدیدارشناسی توصیفی هوسرلی و از رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری معیار استفاده شد. معیار انتخاب نمونه، معلمان ابتدایی شاغل و دارای تجربه برنامه درسی تلفیقی بود. نمونهگیری تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 16 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه سازمانیافته بود. برای اعتباربخشی به دادهها و نتایج بهدست آمده از پژوهش، بعد از انجام مصاحبه و پیادهسازی آن، دادهها و تفسیر از آنها در اختیار خود معلمان که بهعنوان شرکتکننده در پژوهش بودند، قرار گرفت تا آنان صحت دادهها و تفسیر آنها را تأیید کنند. همزمان با گردآوری دادهها، تجزیهوتحلیل آنها شروع شد. اطلاعات بر اساس مدل کلایزی تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای تحقیق دربرگیرنده چهار مضمون اصلی و 16 مضمون فرعی است که مضامین اصلی شامل: مفهومشناسی برنامه درسی تلفیقی، دلایل روی آوردن به برنامه درسی تلفیقی، نقش معلمان در برنامه درسی تلفیقی و پیامدهای بهکارگیری برنامه درسی تلفیقی بود و مورد تحلیل کیفی قرار گرفت. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه درسی تلفیقی ازنظر معلمان دارای تعاریف مختلف، اما همسو باهم است و نقش معلمان در این برنامه راهنما و تسهیلگر و برنامهریز و طراح حرفهای است که هرکدام از آنها دلایل مختلفی برای روی آوردن به این برنامه دارند. همچنین، بهکارگیری این برنامه دارای نتایج بسیار مفیدی برای معلمان و دانشآموزان است. علاوه بر این، پیشرفت جامعه و نسل جدید و آشنایی آنان با تکنولوژی سبب شده است که روشهای سنتی دیگر پاسخگو نباشند.
Introduction: The present study was conducted to investigate the experience of elementary school students (studying in the master's program of the curriculum) of the integrated curriculum. This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data type. Participants were al-Zahra University Master Planning Curriculum Teachers who had extensive curriculum experience. Research question The main question What is the phenomenological analysis of the senior students of the curriculum (elementary teachers) of the application of the integrated approach in teaching? Methods: The method of the present study was phenomenological and purposive sampling method was used. Sampling was continued until theoretical saturation or data enrichment was reached and finally 16 people were selected as the sample. The data collection tool was a semi-organized interview. In order to validate the data and results obtained from the research, after conducting the interview and implementing it, the data and their interpretation were provided to the teachers who participated in the research so that they could validate the data and interpretation. At the same time as collecting data, their analysis began. Data were analyzed based on Klaizi model. Results: The research findings include 4 main themes and 16 sub-themes. The main themes included: the concept of the integrated curriculum, the reasons for turning to the integrated curriculum, the role of teachers in the integrated curriculum and the consequences of using the integrated curriculum. Discussion: The findings showed that the integrated curriculum has different definitions from the teachers' point of view, but is consistent with each other, and the role of teachers in this curriculum is to guide, facilitate, and plan professionally that Each of them has different reasons to turn to this program, Also, using this program has very useful results for teachers and students. The results also showed that the development of society and the new generation and their familiarity with technology has caused traditional methods to be no longer responsive.
خلاصه ماشینی:
تلفيق برنامه درسي عبارت است از روش سازمان دهي مواد يادگيري مشترک يا مهارت هاي زندگي که براي همه شهروندان ضروري هستند و برنامه اي است که بر محور مسائل و مشکلات زندگي واقعي جوانان و بزرگ سالان سازمان دهي شده است و هدف آن اين است که به دانش آموزان کمک کند تا ياد بگيرند چگونه در يک زندگي دموکراتيک مشارکت کنند.
پژوهش کليفروش (١٣٩٧)، با عنوان «امکان سنجي تلفيق برنامه هاي درسي هنر و علوم پايه چهارم ابتدايي در شهر اصفهان » معلمان در هر يک از مؤلفه هاي مرتبط با فرايند برنامه ريزي درسي که عبارتند از: اهداف ، محتوا، راهبردهاي تدريس ، فعاليت هاي يادگيري، ارزشيابي و تلفيق برنامه درسي علوم و هنر، امکان هايي را براي ايجاد برنامه درسي تلفيقي قابل طرح و اجرا ميدانند.
فرند (١٣٩٧) همسو با پژوهش حاضر به بررسي ادراک و تجارب معلمان از اين رويکرد پرداخته است ، به دليل ويژگيها و خاصيت انعطاف پذيري رويکرد تلفيق ، هر منطقه ، با توجه به مسائل ، امکانات و سطح انتظارات از سيستم آموزشي، سعي دارد الگويي براي استفاده از آن طراحي و براي رسيدن به اهداف آموزشي خود به کار گيرد که در پژوهش حاضر اين جنبه در نمونه اي متفاوت از نمونه هاي پژوهش هاي مطرح شده بررسي گرديده ، ازآنجاکه تاکنون پژوهش مجزايي به طور خاص ، به بررسي تجربه معلمان دوره ابتدايي از به کارگيري رويکرد تلفيقي و تأثير آن بر فرايند ياددهي- يادگيري صورت نگرفته است ، پژوهش حاضر سعي دارد تا تجربه معلمان دوره ابتدايي از به کارگيري برنامه هاي درسي تلفيقي و تأثير آن بر فرايند ياددهي- يادگيري را مورد بررسي قرار دهد.