چکیده:
طرح کلی دین اسلام یکی از دغدغههای آیتالله خامنهای است و در آثار مختلف به تبیین این مهم پرداختهاند. ایشان بر پایه کتاب و سنت، سعی کرده است تا مهمترین معارف اسلام را در ساختاری هندسی و هماهنگ طبقهبندی کند تا از این طریق بتواند اسلام را به عنوان طرح و مسلکی اجتماعی دارای اصولی منسجم و یک آهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسانها تبیین کند و از این طریق زمینه برای کشف نظریه اسلام برای جامعه و حکومت اسلامی و هویتبخشی به مسلمین فراهم شود. ایشان با استناد به قرآن کریم و سیره معصومین؟عهم؟، توحید را محور طرح کلی دین میداند که در اطراف آن شبکهای از مفاهیم و معارف زندگیساز در سه عرصه جهانبینی، انسانشناسی و خط مشی اجتماعی شکل میگیرد.
The outline of the religion of Islam is one of Imam Khamenei Concerns and he has explained this important issue in his various works. Based on holy Quran and Tradition, he has tried to classify the most important teachings of Islam in a geometric and harmonious structure in order to be able to explain Islam as a social design and religion with coherent principles and overseeing the collective life of human beings and in this way, to prepare the background for discovering the theory of Islam for management of Islamic society and giving identification to Muslims. Referring to the Holy Quran and Infallible Imams Lifestyle, he considers monotheism to be the axis of religion outline, around which a network of life-giving concepts and teachings is formed in three areas: worldview, anthropology and social policy.
خلاصه ماشینی:
ایشان بر پایه کتاب و سنت، سعی کرده است تا مهمترین معارف اسلام را در ساختاری هندسی و هماهنگ طبقهبندی کند تا از این طریق بتواند اسلام را به عنوان طرح و مسلکی اجتماعی دارای اصولی منسجم و یک آهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسانها تبیین کند و از این طریق زمینه برای کشف نظریه اسلام برای جامعه و حکومت اسلامی و هویتبخشی به مسلمین فراهم شود.
نمونه آن را میتوان در کتاب طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن و روح توحید نفی عبودیت غیر خدا جستوجو کرد که از مهمترین محصولات فکری آیتالله خامنهای است.
4 توحید اصل و پایه اندیشه اسلامی به نظر آیتالله خامنهای آن نظام فکری منسجمی که رهآورد قرآن و حدیث است و میتواند میان ابعاد مختلف حیات انسان از جمله ذهن و واقع، اندیشه و عمل وحدت و یکپارچگی ایجاد کند و یکپارچگی و وحدت را بر قلمرو هستی و زندگی فردی و اجتماعی انسان بگستراند جهانبینی توحیدی است(خامنهای، بیتا: 11).
1 آیتالله خامنهای مشکل جهان اسلام را غفلت و انحراف از توحید قرآنی میداند و معتقد است که جهانبینی توحیدی به تدریج بر آمده از قرآن کم رنگ شد و فقط فرضیهای ذهنی تلقی شد و از دینامیسم و حرکتبخشی آن غفلت شد و ماهیت خود را به عنوان یک مکتب زندگیساز و دعوت انقلابی از دست داد و از قدرتآفرینی و نیروبخشی و زندگیسازی و نقش فعال در زندگی و به ویژه در زندگی اجتماعی آن کاسته شد.