چکیده:
فرهنگ دیداری تنها بخشی از زندگی روزمره نیست؛ بلکه تمام زندگی روزمره را در بر میگیرد. رسانههای اجتماعی فرصتی در اختیار گروههای خاموش و فرودست قرار داده و این امکان را فراهم کرده تا بتوانند تجربه زندگی روزمره خود را بصری کنند. بصریسازی زندگی روزمره توسط زنان اینفلئونسر در شبکه اجتماعی تصویرمحوری مانند اینستاگرام انجام میشود، در این مقاله گفتمان غالب بازتولید شده توسط این کاربران مورد مطالعه قرار گرفتهاست. با به کارگیری چارچوب مفهومی متشکل از نظریه تحلیل گفتمان فوکو، بازنمایی جنسیت باتلر و فرهنگ تصویری میروزئف می توان با مطالعه تصاویر نمایش داده شده زنان توسط خودشان در اینستاگرام به این سوال پاسخ داد که آیا این تصاویر برساخت و گفتمان متفاوتی از جنسیت ایجاد کرده است یا در چارچوب همان گفتمان های غالب گذشته قرار می گیرند.به این منظور 27 صفحه اینفلئونسر زن با دنبالکنندگان بالای 500 هزار انتخاب شد و در مجموع 315 پست (تصویر و متن) بهعنوان نمونه انتخاب شد که با روش تحلیل گفتمان بصری، مضامین اصلی و فرعی گفتمان استخراج شده است. تحلیل یافتهها نشان میدهد گفتمانی که توسط زنان اینفلئونسر بازتولید میشود شامل دو گفتمان مردسالاری و سرمایهداری است. به عبارت دیگر، تصویرسازی زنان مطالعه شده در فضای اینستاگرام از زندگی روزمره خودشان در چارچوب همان رویکردهای حاکم بوده و جنبه بازاندیشانه و نوآورانه ندارد.
Visual culture is not just a part of everyday life; It covers the whole of everyday life. Social media has provided an opportunity for silent and inferior groups to visualize their everyday life. Everyday life is visualized by Female Influencers's on an image-based social network such as Instagram. In this article, the dominant discourse reproduced by these users is studied.Using a conceptual framework consisting of Foucault's theory of visual discourse analysis, the representation of Butler's gender, and Miroseff's visual culture, we can answer the question of whether these images create a different discourse of gender by Or they fall within the same dominant discourses.For this purpose, 27 Female Influencers with more than 500,000 followers were selected and a total of 315 posts (image and text) were selected as a sample, which were extracted by discourse analysis method, the main and sub-temes of the discourse. The analysis of the findings shows that the discourse reproduced by these users includes both discourses of patriarchy and capitalism. In other words, the imagery of women studied in the Instagram of their daily lives is within the framework of the same prevailing approaches and does not have an innovative aspect.
خلاصه ماشینی:
بــا به کارگیــری چهارچــوب مفهومــی متش ــکل از نظریــه تحلیــل گفتمــان فوکــو، بازنمایــی جنســیت باتلــر و فرهنــگ تصویــری میرزوئــف ، میتــوان بــا مطالعــه تصاویــر نمایش داده شــدٔە زنــان توســط خودشــان در اینســتاگرام ، بــه ایــن ســؤال پاســخ داد کــه آیــا ایــن تصاویــر، برســاخت و گفتمــان متفاوتــی از جنســیت ایجــاد کــرده اســت یــا در چهارچــوب همــان گفتمان هــای غالــب گذشــته قــرار میگیرنــد؟ بــه ایــن منظــور، ٢٧ صفحــه اینســتاگرامی زنــان اینفلئونســر بــا دنبال کننــدگان بــالای ٥٠٠ هــزار نفــر، انتخــاب شــد.
ســؤال اصلــی مقالــه ، ایــن اســت کــه ایــن عرصــه جدیــد، تــا چــه میــزان ، زمیــن بــازی را بــه نفــع زنــان تغییــر داده اســت ؟ آیــا گفتمــان بازتولیدشـده توسـط کاربـران زن ، در جهـت منافـع زنـان و دسـتیابی بـه عدالـت اجتماعـی و آزادیهــای گســترده تر و در تقابــل بــا گفتمــان رایــج مردســالاری و ســرمایه داری اســت ؟ آیــا شــبکه های اجتماعــی، فرصتــی را بــرای کنش ــگریهای عمیــق زنــان بــه وجــود آورده یــا بســتری اســت کــه همچنــان ، کاربــران زن در آن بــه بازنمایــی نقش هــای ســنتی خــود میپردازنــد؟ پیشینه پژوهش پژوهش هایــی کــه در ارتبــاط بــا بازنمایــی زنــان در رســانه ها انجــام شــده اســت را میتــوان بــه دو دســته کلــی تقســیم بندی کــرد: یــک دســته ، پژوهش هایــی کــه بــه بازنمایــی نقــش زنــان در رســانه های جمعــی، اعــم از ســینما، تلویزیــون ، تبلیغــات و / رســانه های مکتــوب پرداخته انــد.
حــال بــا به کارگیــری ایــن چهارچــوب مفهومــی متش ــکل از نظریــه تحلیــل گفتمــان فوکــو، بازنمایــی جنســیت باتلــر و فرهنــگ تصویــری میروزئــف ، میتــوان بــا مطالعــه تصاویــر نمایش داده شــدٔە زنــان توســط خودشــان در اینســتاگرام ، بــه ایــن ســؤال پاســخ داد کـه آیـا ایـن تصاویـر، برسـاخت و گفتمـان متفاوتـی از جنسـیت را ایجـاد کـرده اسـت یــا در چهارچــوب همــان گفتمان هــای غالــب گذشــته قــرار میگیرنــد؟ روش تحقیق در ایـن مقالـه ، تصاویـر منتش رشـده توسـط زنـان اینفلئونسـر در پلتفـرم اینسـتاگرام بـا اســتفاده از روش تحلیــل گفتمــان بصــری ١، موردمطالعــه قــرار گرفتــه اســت .