چکیده:
هدف پژوهش : هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر پرخاشگری و خشم کودکان بود.روش : این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. در این مطالعه 50 کودک بیش فعال به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری را تکمیل کردند. یافته ها: نتایج نهایی نشان می دهد مهارت های حل مسئله بر پرخاشگری و خشم کودکان بیش فعال تاثیر دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج جداول درمی یابیم که تنها مهارت حل مسئله خشم و پرخاشگری را درکودکان بیش فعال کاهش داده است.
خلاصه ماشینی:
پیشینه پژوهش کرمی (1392) در پژوهشی تحت عنوان اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت هیجان بر کاهش اضطراب و پرخاشگری نوجوانان دوره راهنمایی با روش نیمه تجربی پیش آزمون پس آزمون یا گروه کنترل انجام پذیرفت نمونه پژوهش Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder-5 combined presentation predominantly inattentive predominantly hyperactive-impulsive شامل 40 نفر دانش آموز دختر دوره راهنمایی بود که به شیوه خوشه ای چند مرحله ای تصادفی از بین دانش آموزان دختر راهنمایی های شهر تهران انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند.
نتایج تحلیل کوواریانس داده های حاصل از پیش آزمون- پس آزمون نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت هیجان بطور معناداری بر کاهش اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان موثر بوده است.
نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری نشان داد آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان موثر است (001/0P شبانی (1393) در پژوهشی تحت عنوان بررسی اثربخشی گروه درمانی مسئله مدار بر سطح افسردگی اضطراب و توانایی حل مسئله اجتماعی در زنان مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، تعداد 19 نفر را انتخاب و در دو گروه آزمایش 9 نفر و کنترل 10 نفر تقسیم کردند و تحت آموزش یک ماه قرار گرفتند نتایج حاکی از تاثیر جلسات درمانی در کاهش اضطراب بیماران ام اس و افزایش حل مسئله مثبت و حل مسئله منطقی این بیماران بود.
بحث و نتیجه گیری نتایج نشان داد آموزش مهارت حل مسئله بر پرخاشگری و خشم کودکان بیش فعال تاثیر معناداردارد.