چکیده:
هدف این تحقیق بررسی، رابطه بین طرحوارههای ناسازگار با وسواس فکری - اجباری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و در حیطه پژوهشهای همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دبیرستان شهرستان ملارد در سال تحصیلی 95-94 است. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد که حجم نمونه با توجه به ریزشی که داشت در انتها شامل 89 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه طرحواره یانگ و پرسشنامه (OCI-R) وسواس فکری -اجباری بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که بین وسواس فکری و طرحواره ناسازگارانه اولیه بیاعتمادی (038/0)، استحقاق (059/0)، وابستگی (018/0)، معیارهای سرسختانه (007/0) و خویشتن داری رابطه معنادار وجود دارد. در مجموع میتوان طرحوارههای ناکارآمد میتواند وسواس فکری- اجباری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه را پیش بینی میکند.
خلاصه ماشینی:
محدودیتی که فقط بر اساس فعالیت های مرضی در هم شکسته می شود و آرامش موقت تنها از طریق تکرار به دست می آید (دادستان، 13 Obsessive – Compulsive Disorder Thorsen et al Compulsive Disorder or OCD exposure and response prevention or ERP cognitive behavior therapy orCBT metacognitive therapy Nordahl, & Wells طرحواره هاي ناسازگار اوليه 1 ، الگوهاي هيجاني شناختي خود آسيب رساني هستند كه در ابتداي رشد و تحول در ذهن شكل مي گيرند و در سير زندگي تكرار مي شوند.
early maladaptive schema experiential techniques emotional belief Thimm Grolnick 2- طرحواره های ناسازگار اولیه مادران علایم وسواس فکری – اجباری را در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه پیش بینی می کند.
شاخص های توصیفی متغیر طرحواره های ناسازگارانه اولیه و وسواس فکری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتههای استنباطی فرضیه اول: بین طرحواره های ناسازگار مادران با علایم وسواس فکری – اجباری نوجوانان رابطه وجود دارد.
نتایج تحلیل رگرسیون به شیوه ورود {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج تحلیل رگرسیون به شیوه ورود را نشان می دهد وسواس فکری نوجوانان را می توان به وسیله متغیر طرحواره های ناسازگارانه (معیارهای سخت، خویشتن داری، نقص، وابستگی، ایثار، اطاعت، محرومیت، رهاشدگی، شکست، آسیب پذیری، بازداری، استحقاق، گرفتاری، انزوا و بی اعتمادی) مورد پیش بینی قرار داد.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین طرح های ناسازگار اولیه با وسواس فکری - اجباری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بود.
یافته های فرضیه اول نشان داد که بین طرحواره های ناسازگار مادران با علایم وسواس فکری نوجوانان رابطه وجود دارد.