چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش نمایش گری بر سلامت روانی و شادکامی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر شیراز انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول پایه هشتم ناحیه 4 شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1398 بود. برای تعیین حجم نمونه 30 نفر دانش آموزان مدرسه پسرانه «اوریاد»، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در گروه های گواه و آزمایشی گمارده شدند (گروه آزمایش: 15 نفر/ گروه گواه: 15 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه های پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ، 1972) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد هیلز و آرجیل (2002، فرم کودک) بود. برای تحلیل داده ها در سطح توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل کورایانس نشان داد که نمایش درمانی (سایکودرام) بر سلامت روان و شادکامی دانش آموزان مقطع متوسطه اول موثر بوده است (01/0>p) ؛ به عبارت دیگر نمایش درمانی باعث افزایش میزان سلامت روانی و شادکامی دانش آموزان شده است. میزان تاثیر درمان بر بر سلامت روانی 78/0 و شادکامی 88/0 بود.
خلاصه ماشینی:
اهمیت جایگاه شادی در بهداشت روانی، سلامت جسمانی و تمایل به مشارکت اجتماعی باعث افزایش توجه پژوهشگران حوزههای روانشناسی و علوم تربیتی به زمینهها و عوامل مؤثر بر شادی شده است (توکل و محمودی Elicia & Mitchell World Health Organization Wyatt, Oswalt, & Ochoa Happiness شادکامی در بین نوجوانان و کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است و آن بر بخشهای مختلف فرایند شناختی همانند حافظه، یادگیری، خلاقیت، انعطافپذیری و کارامدی تأثیر گذار است (دیگیاسینتو، فرانتو و ویستکو 1 ،2008).
اساس چنین شیوه درمانی این است که ایفای نقش به افراد این فرصت را میدهد تا با چالشهای که با آنها مواجه میشود عکسالعمل مناسبی نش Di Giacinto, Ferrante, & Vistocco Lyubomirsky, Tkach,& DiMatteo Bum & Jeon Kim & Jeon Hase, Goldberg, Smith et al را بروز دهد، کشمکشهای باطنی خود را به سطح بکشاند و در نتیجه با آنها و محیط خود روبهرو شود (بیاتی، پورمحمدرضای تجریشی و زاده محمدی، 1391).
روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ازجمله طرحهای نیمه آزمایشی، با عنوان طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل میباشد که در پی بررسی تأثیر نمایش درمانی بر سلامت روان و شادکامی دانش آموزان است.
فرضیه پژوهش: روش نمایش درمانی (سایکودرام) بر افزایش سلامت روانی و شادکامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر شیراز مؤثر است.
نتایج فرضیه پژوهش نشان داد که نمایش درمانی (سایکودرام) بر شادکامی و سلامت روانی دانش آموزان مؤثر بوده است.