چکیده:
استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی، همان زبان مشترک برای جهانیسازی فعالیتهای مالی است و همسانسازی این استانداردها برای اقتصاد جهانی ضروری است زیرا منافع سرمایهگذاران را تأمین میکند و هزینههای دسترسی به بازارهای سرمایه در سراسر جهان را کاهش میدهد.در مطالعه حاضر به بررسی تأثیر نگرش فلسفی بر درک سطح خوانایی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی پرداخته شد و در این راستا از نظرات اساتید حسابداری، حسابداران (بهعنوان افراد آکادمیک) و حسابرسان فعال (بهعنوان افراد حرفهای) استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از سنجش شاخص خوانایی فلش، سنجش شاخص خوانایی کلوز و آزمون t دونمونهای استفاده شد. نتایج بررسیها نشان داد که بین افراد حرفهای، خوانایی متن استانداردها در گروه دارای نگرش فلسفی، بیشتر از گروه فاقد نگرش فلسفی است و در بین افراد آکادمیک، خوانایی متن استانداردها متأثر از نگرش فلسفی نیست؛ و در بین افراد حرفهای (اعم از دارای نگرش فلسفی و فاقد نگرش فلسفی)، از نظر خوانایی بین سادهترین و دشوارترین استانداردها تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت در بین افراد آکادمیک (اعم از دارای نگرش فلسفی و فاقد نگرش فلسفی) وجود ندارد.
International financial reporting standards are the common language for globalizing financial activities and matching these standards is essential for the global economy because it benefits investors and reduces the cost of access to capital markets around the world. the present study investigates the effect of philosophical attitude on understanding the readability level of international financial reporting standards. In this regard, the opinions of accounting professors, accountants (as academics) and active auditors (as professionals) were used. To test the hypotheses, the Flash readability index, the Close readability index, and two-sample t-test was used. The results of the studies showed that among professionals, readability of standard texts in the group with a philosophical attitude is higher than the group without a philosophical attitude. Among academics, readability of standard texts is not influenced by philosophical attitudes; there is a significant difference between the simplest and most difficult standards among professionals (both those with a philosophical attitude and those without a philosophical attitude). There is no such difference between academics (both with and without philosophical attitude).