چکیده:
ناکافیبودن مفهومسازیها، ناهمگونی و پراکندگی دانش کنونی کنترل، شکاف میان نظریه و عمل و بافتارمحور بودن ماهیت کنترل راهبردی از جمله دلایل اصلی پرداختن به حوزه کنترل راهبردی و توسعه نظری آن در پژوهش حاضر بود. نابسندگی نظریههای مدیریت رسانه، تفاوت الگوهای سازمانی صنعت رسانه با الگوهای متداول مدیریت و اهتمام کمتر به مسائل سطح سازمان در پژوهشهای رسانه، زمینهساز تمرکز یافتن این پژوهش بر سازمان های رسانه ای شد. بهاینترتیب، شناسایی و تبیین مدل راهبردی در سازمانهای رسانهای، بهمنظور کشف و فهم مؤلفه های اصلی کنترل، ابعاد، کارکردها و روابط میان این مؤلفه ها بهعنوان اهداف اصلی پژوهش، مدنظر قرار گرفت. به دلیل ماهیت اکتشافی پژوهش، از روش نظریه داده بنیاد بهره گرفته شد. همچنین با توجه به تفاوتهای معنادار میان بخشهای مختلف صنعت رسانه و به دلیل اهمیت بخش تلویزیون و قدرت آن در نمایان کردن ویژگیهای اختصاصی و متفاوت صنعت رسانه و سازمانهای رسانهای، این بخش برای انجام پژوهش برگزیده و در مجموع با 15 نفر از مدیران و مشاوران کنونی و سابق شبکههای تلویزیونی مصاحبه شد. در نهایت، چهار نوع کنترل، شامل سیاسی، منابع و قابلیتها، اجرا و نظارت راهبردی، شناسایی و تبیین شدند و با در نظر گرفتن کنترل تعاملی، برای نخستین بار صورتبندی جامعی از واقعیت کنترل راهبردی در سازمان های رسانه ای ارائه شد.
This research conducted due to Insufficiency of media management theories, the difference between organizational models of media industry and common management models, and less attention to organizational level issues in media research. In this study, identifying and explaining the strategic model in media organizations in order to discover and understand the main components of control, dimensions, functions and relationships between these components were considered as the main objectives of the research. Due to the exploratory nature of the research, grounded theory method with Glaser approach was used, which is exploratorer and avoids preconceived framework. Due to the significant differences, importance, and the power to highlight the specific and different characteristics of industry and organizations, television was selected to study, and 15 current and former directors and consultants of television channels were interviewed. In theoretical coding, "type" coding made it possible to better integrate categories, so four types of control, including political, resources and capabilities, strategic implementation and oversight, were identified and explained. Considering interactive control, a comprehensive formulation of the reality of strategic control was presented in media organizations for the first time.
خلاصه ماشینی:
بـر اسـاس آنچـه گفتـه شـد، در ايـن پژوهـش ، توسـعه نظـري حـوزه کنتـرل راهبـردي مدنظـر قـرار گرفتـه و بـا عنايـت بـه اهميـت بافتـار و تأثيـر مؤلفه هـاي فرهنگـي و شـرايط و ويژگي هـاي صنعـت و سـازمان در پژوهش هـاي کنتـرل ، بـر صنعـت رسـانه تمرکـز شـده اسـت تـا به اين ترتيـب ، مـدل کنتـرل راهبـردي در سـازمان هاي رسـانه اي ، شناسـايي ، فهم و تبيين شود.
انتخـاب سـازمان هاي رسـانه اي بـراي پرداختـن بـه مسـئله اصلي ايـن پژوهش ، بـه چنـد دليـل صـورت گرفتـه اسـت : ميـزان انـدک پژوهش هـا و نظريه پردازي هاي حـوزه مديريت رسـانه و تفـاوت مديريت و الگوهاي سـازماني در صنايـع فرهنگي ٢ با ديدگاه هـاي مرسـوم مديريت (کونگ ، ترجمـه اعرابي و همـکاران ، ١٣٩٣)، اهميت و اثرگـذاري قابل توجـه و فزاينـده صنعت رسـانه در جامعـه ، امکان نظـرورزي عميق تر در حـوزه پژوهشـي کنترل راهبردي به دليل پيچيدگي و سـرعت تحولات در محيط رسـانه ، نيـاز مديـران رسـانه اي به بهره گيـري از چارچوب هـا و سـازوکارهاي کنترلي 1.
سـايمونز (ترجمـه اعرابـي و همـکاران ، ١٣٩٦) بـه دنبـال ارائه يک نظريـه اي کنترل جديـد بـراي کنتـرل تنش هاي ذاتي ميـان مديريت کلاسـيک و نوين اسـت ؛ تئوري کـه بـر جنبه هـاي اطلاعاتـي نظام هـاي کنتـرل مديريـت تمرکـز دارد و در آن بـا اسـتفاده از چهـار اهـرم پايـه ، راهبـرد کنتـرل مي شـود: نظام هـاي باورهـا، نظام هاي مـرزي ، نظام هـاي کنتـرل تشـخيصي و نظام هـاي کنترل تعاملـي .