چکیده:
پیشرفت در حوزة وسایل کمکباروری و انتخاب باروری تغییراتی را در معنا و دلالتهای منسوب به جنین و فرزند در دنیا ایجاد کرده است. برای نخستین بار، کنترل جمعیت پیش از تولد ممکن شده او از بهدنیاآمدن فرزندانی که ناهنجاریهای جنینی دارند جلوگیری شده است و تنها به فرزندان «سالم» اجازه حیات داده میشود. این فناوریها، که بهمرور زمان به کشورهای درحالتوسعه حرکت میکنند، محصولاتی صرف یا خنثی نیستند. بلکه دستگاه [1] - به تعبیر میشل فوکو- هستند که در قالب یک فرم فرهنگی در دل شکلبندی فرهنگ بومی قرار میگیرند. معمولا پیشگامان پزشکی طی فرایند زمانی و تاریخی به مشروعیتسازی، عادیسازی و بهنجارکردن این نوآوریها پرداختهاند و موانع را از میان برداشتهاند؛ از اینرو تولد از امری صرفا زیستی یا انتخابی شخصی به امری اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بدل شده است. به عبارت دیگر، دولتها در چند دهه گذشته از کنترل کمی جمعیت فراتر رفته و به کنترل کیفیت جمعیت توجه کردهاند؛ بنابراین داشتن فرزند سالم، تنها یک فانتزی فردی نیست، بلکه امری است که تحقق آن تا حدود زیادی به سیاستگذاریهای دولتی وابسته است. هدف این مقاله توجه به ضرورت مطالعات و تاملات انسانشناختی در این حوزه و این مقوله است که آیا ورود و کاربرد این فناوریها مفید است. همچنین برای مطالعه این فرایند اجتماعی تغییر معانی و دلالتهای فرهنگی مفهوم جنین و فرزند و سیاستگذاریهای دولتی در جهت روتینشدن و عملیاتیشدن این فناوری روش اتنوگرافی چندجایی و دیدگاههایی مرتبط پیشنهاد شده است.
[1]. Apparatus
Advances in the assisted and selective reproductive technologies have changed the meaning and significance of the fetus and child in the world. For the first time, reproductive selection takes place before birth in order to prevent the birth of children with fetal abnormalities and allowing only "healthy" children to live. These technologies, which migrate to developing countries over time, are not neutral products. Rather, as Foucault asserted, they are “apparatus’’ that are situated at the heart of the figuration of indigenous culture as “cultural form”. Usually, medical pioneers legitimize, normalize, and standardize these innovations in a temporal and historical process, removing barriers and taboos. This is where birth changes from a purely biological matter or a personal choice to an economic, political, cultural and social one. In other words, governments have moved beyond quantity of population control over the past few decades to control the quality of population. Therefore, having a healthy child is not just an individual fantasy, but its realization depends, to a large extent on government policies. The purpose of this article is to pay attention to the necessity of anthropological studies in this field, and to this question whether application of these technologies is necessary or useful. We also intend to propose related study methods and theories to study this social process, which changes the cultural meanings and implications of the concept of fetus and child, and government policies which routinize the implementation of this technologies in Iran.