چکیده:
ترکزبانهای ساکن ایران و حوزة جغرافیایی آذربایجان، از دوران مشروطه تا عصر حاضر (1285- 1398)، تاریخی پرفراز و نشیب داشتهاند. در این دوران، موقعیت هنر و فرهنگ، از جمله موسیقی و جریانات مربوط به آن، با جریانات جامعه در نوسان بوده است. در نگاه موازی به تاریخ اجتماعی و تاریخ موسیقی در این حوزه دو نکتة بسیار مهم دربارة موسیقی و حضور زنان دیده میشود. نخست اینکه در دورهها و شرایط مختلف، موسیقی در لایههای زیرین جامعه به حیات فرهنگی خود ادامه داده است و در هر زمان که امکان حضور در عرصههای اجتماعی مهیا بوده، دوباره به شکل عمومی ظهور کرده است. دوم اینکه در راستای ساختن هویت فردی و اجتماعی، زنان از این موسیقی بهعنوان یکی از عناصر فرهنگی کمک گرفتهاند تا بتوانند حضور اجتماعی خود را تثبیت کنند. در این پژوهش که بر پایة تاریخ نوشتههای منتشرشده، اسناد گردآوریشده، آرشیو شخصی نگارندگان و همچنین گفتوگو با هنرمندان مطلع آذربایجانی انجام شده است، ابتدا بهطور اجمالی تاریخ و وقایع موسیقایی در بازة زمانی ذکرشده با توجه به موضوع حضور زنان بازخوانی شده است. پس از آن به موقعیت و فعالیتهای زنان موسیقیدان در تاریخ آذربایجان بهویژه در تبریز پرداخته است. نتیجه اینکه یکی از راههای برساخت شخصیت اجتماعی برای زن آذربایجانی، پرداختن به موسیقی بوده است و این موضوع از منظر ساختاری و با تمرکز بر مفهوم هویت، تحلیل شده است.
Turkish speakers of Iran have had a very winding history and full of ups and downs since Constitution revolution until the present era. During the mentioned period (1906-2020) art and culture- including music and its related issues, always have moved along with political and social movements. In a parallel look into the social history, executors and audiences of Azerbaijani Music, two important points could be observed. First, since the boycott era and marginalizing the language and music of Azerbaijan, protecting these elements has been considered as protection of culture and identity of Azerbaijanis. These identity elements have continued their dynamic life and after removing the boycotts have been renewed as an emphasis on ethnic identity. On the other hand, women as a group have been under more social and ideological boycotts, in every era of musical life, women have provided a definition for their feminine and social identity. In the present research that has been carried out based on published history and documents, personal archives of the authors and interviews with some informed Azerbaijani musicians, first we will review the history and musical incidents of the late Constitution era, then we will study the presence of women in the mentioned era of Azerbaijan history, especially Tabriz. Finally we will analyze the elements of Azerbaijani identity and Azerbaijani identity of women in both historical eras from the structure perspective and by focusing on concept of identity.