چکیده:
یکی از مراحل بودجه ریزی شهرداری ها مرحله نظارت بر اجرای بودجه است. برای اجرای قانونی و شایسته بودجه، لازم است ساز و کارهایی تعریف شود تا شهرداری را ملزم به اجرای صحیح بودجه نماید. نظارت بر حسن اجرای بودجه به دلیل انحرافاتی که در مرحله اجرا پیش می آید ضرورت تام دارد. در این پژوهش به بررسی قوانین و مقررات موضوعه در ایران و فرانسه در خصوص نظارت بر اجرای بودجه شهرداری ها و نیز چگونگی این نظارت پرداخته شده است. بخشی از شیوه های نظارت در دو نظام حقوقی همسان است اما وجود برخی تفاوت ها در دو نظام حقوقی مورد مطالعه، موجب بهره مندی از روش های مختلف شده است. بررسی ها نشان می دهد در نظام حقوقی فرانسه فرآیندهایی تعریف شده که به نظارت مطلوب بر اجرای بودجه شهرداری ها منتهی می شود اما در نظام حقوقی ایران از این حیث کاستی هایی وجود دارد. با اقتباس از برخی ساز و کارهای نظارت بر اجرای بودجه شهرداری ها در فرانسه، می توان به میزان قابل توجهی نواقص حاکم بر فرآیند نظارت بر اجرای بودجه شهرداری ها در ایران را رفع نمود.
AbstractOne of the steps of municipal budgeting is monitoring the budget enactment. For the appropriate and proper budget enactment, it is essential to define mechanisms to oblige the municipality to implement the budget properly. Due to the deviations that occur in the implementation phase, monitoring the correct execution of the budget is necessary. In the current study, the pertinent laws and regulations in Iran and France regarding the supervision of the implementation of municipal budgets and the way this supervision have been investigated. Some of the supervision methods the two legal systems are equivalent, but the existence of some differences in the two legal systems understudy has led to the use of different methods. Studies reveal that in the French legal system, processes are defined that lead to good supervision over the implementation of municipal budgets, but in the Iranian legal system, there are inadequacies in this regard. By adapting some mechanisms to monitor the implementation of municipal budgets in France, it is possible to address the shortcomings of the process of monitoring the implementation of municipal budgets in Iran significantly.Key words: Budget Liquidation, Administrative Court, City Council, Supreme Audit Court.
خلاصه ماشینی:
در اجرای مفاد این بند و به دستور تبصرۀ مادّۀ 44 که شیوۀ انجام حسابرسی شهرداری را براساس دستورالعمل ابلاغی ازسوی وزارت کشور تجویز میکند و بهموجب دستورالعمل نحوۀ رسیدگی و ممیزی اسناد، هزینۀ موضوع بخش دوم از فصل چهارم دستورالعمل نظام جامع مالی شهرداریها، ممیزی اسناد هزینه قبلاز پرداخت ازسوی واحد ممیزی اسناد (رسیدگی قبلاز هزینه)، واحدی که تحت نظر حسابداری یا امور مالی انجام وظیفه میکند، بهشرح وظایف ذیل صورت میپذیرد، با این توضیح که حسابرسی قبلاز پرداخت یک عمل حسابرسی است که درحین عملیات مالی و قبلاز انجام فعالیتهای مالی (پرداختها و هزینهها) و ثبت آنها در دفاتر انجام میگیرد تا چنانچه محتویات و ضمائم سند و مدارک یا انجام معاملات مطابق مقررات نباشد، قبلاز وقوع اشتباه، از آن جلوگیری بهعمل آید.
مطابق بند «ص» مادّۀ 26 از فصل نخست دستورالعمل، تأمین اعتبار براساس بودجۀ مصوب و نظارت بر حسن اجرای بودجه از وظایف مدیر امور مالی است و تطبیق پرداخت با قوانین و مقررات از وظایف واحد ممیزی و واحد رسیدگی قبلاز هزینه محسوب میشود.
بهموجب بند «ب» مادّۀ 44 آییننامۀ مالی شهرداری، دومین مرحلۀ رسیدگی و ممیزی حساب شهرداریها ازطریق «حسابرسی بهوسیلۀ حسابرسان وزارت کشور انجام میگیرد و درصورت نداشتن حسابرس، شورای شهر میتواند از وجود حسابرسان قسمخورده یا کارشناسان رسمی دادگستری استفاده نماید که در این صورت، شورای شهر و شهرداری مکلفاند نتیجۀ گزارش حسابرسان مذکور را به وزارت کشور ارسال دارند».