چکیده:
هدف این پژوهش، تبیین نقش واسطهگری فضیلت اخلاقی صبر، در بین هوش موفق و خردمندی است. روش پژوهش از نوع همبستگی، با استفاده از مدل معادلات ساختاری است. بدینمنظور، تعداد ۳۰۰ نفر (۱۸۰ زن، ۱۲۰ مرد) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز، به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاسهای خودسنجی خردمندی وبستر (۲۰۰۳)، هوش موفق استرنبرگ و گریگورنکو (۲۰۰۲) و صبر (خرمایی و همکاران، ۱۳۹۳) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که دادهها با مدل برازش دارد و اثر مستقیم هوش موفق، بر خردمندی و فضیلت اخلاقی صبر به ترتیب، (۵۷/۰=β، ۴۱/۰=β، و ۰۰۱/۰=p) و همینطور، فضیلت اخلاقی صبر بر خردمندی (۱۶/۰=β و۰۰۱/۰=p) تایید شد. همچنین، مدل نشان داد که فضیلت اخلاقی صبر، نقش واسطهای بین هوش موفق و خردمندی (۰۶/۰=β و۰۰۱/۰=p) دارد. این نتایج بیانگر این است که متغیرهای شناختی همچون هوش موفق، به همراه و واسطه فضیلت اخلاقی صبر برای رسیدن به خردمندی لازم هستند. براساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود که آموزش هوش موفق و فضیلتهای اخلاقی همچون صبر مورد توجه قرار گیرد تا موجب تقویت و بروز خردمندی در افراد گردد.
The aim of the study is to explain the mediating role of the moral virtue of patience in the relationship between successful intelligence and wisdom. The sudsy method is correlational in which structural equation model is used. The 300 undergraduate students from Shiraz University randomly selected by using a clusters such scales like websiters’ self-assessment of wisdom, successful intelligence of Sternberg and Gregorlenko (2002) and the patience of Khorrama’i and colleagues. The results of structural equation analysis show that the data are in line with the model and confirm that the direct effect of successful intelligence on wisdom and on the moral virtue of patience is (β = 0.057, β = 0.41, and p = 0.001), as well as moral virtue Patience on wisdom id (β = 0.16 and p = 0.001). Also, the model shows that the moral virtue of patience acts as intermediary between successful intelligence and wisdom (β = 0.06 and p = 0.001) respectively. These results reveal that cognitive variables such as successful intelligence along with and through the moral virtue of patience, are necessary to achieve wisdom. It is suggested that the teaching of successful intelligence and moral virtues such as patience be taken into account in order to strengthen and develop wisdom in individuals.
خلاصه ماشینی:
com دريافت: 07/04/1397 ـ پذيرش: 21/08/1397 چکیده هدف این پژوهش، تبیین نقش واسطهگری فضیلت اخلاقی صبر، در بین هوش موفق و خردمندی است.
این نتایج بیانگر این است که متغیرهای شناختی همچون هوش موفق، به همراه و واسطه فضیلت اخلاقی صبر برای رسیدن به خردمندی لازم هستند.
براساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود که آموزش هوش موفق و فضیلتهای اخلاقی همچون صبر مورد توجه قرار گیرد تا موجب تقویت و بروز خردمندی در افراد گردد.
مدل پیشنهادی نقش واسطهگری فضیلت اخلاقی صبر در بین هوش موفق و خردمندی روش پژوهش اين پژوهش، از نوع همبستگی با استفاده از مدل معادلات ساختاری است و جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز بودند.
بحث و نتیجهگیری هدف اين پژوهش، بررسی نقش واسطهگری متغیر فضیلت اخلاقی صبر، در روابط بین هوش موفق و خردمندی در قالب یک مدل و با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری بود.
در نهایت، نتایج نشان داد که فضیلت اخلاقی صبر، نقش واسطه در رابطه بین هوش موفق و خردمندی ایفا میکند.
در این نظریه، به نقش واسطهگری اخلاق و ارزشها بین هوش موفق و خردمندی اشاره شده است.
برایناساس، وجود نقش واسطهگری فضیلت اخلاقی صبر در بین هوش موفق و خردمندی قابل تبیین به نظر میرسد.
Fengyan, W, & Hong, Z, 2012, “A New Theory of Wisdom: Integrating Intelligence and Morality”, Psychology Research, n.
Jordan (eds), A handbook of wisdom: Psychological perspectives, (p.
J, & Jordan, J, 2005, Handbook of wisdom: Psychological perspectives, New York, Cambridge University Press.