چکیده:
هر کدام از ادیان الهی در عصر خود شریعتی داشتهاند که قوانین مورد نیاز مردم برای رسیدن به سعادت بوده است. از اینرو شریعت در هر دینی مهم است و بررسی آن نیز اهمیت ویژهای دارد. یکی از این ادیان الهی که بر پایة یکتاپرستی است، آیین زرتشت است و در این مقاله به مداقه دربارة شریعت آن و سیر تحولاتی که از سر گذرانده و جایگاه امروزین آن پرداخته شده است. شواهد تاریخی نشان میدهد که شریعت زرتشت در طول تاریخ، از بدو ظهورش فراز و نشیب زیادی داشته است و امروزه با توجه به تحقیقات انجام شده، دریافتیم که اثری از شریعت بهمعنای دقیق آن در متن این آیین نیست. شریعتی که در ادیان الهی همواره در متن دین است، در این آیین کمرنگ شده است و زرتشتیان شریعت و کتب شریعتشان را کنار گذاشتهاند و این نقیصة مهمی است.
All divine religions have had a Sharia including the laws people need for achieving happiness. Therefore, Sharia is important in any religion and its study is also of special importance. One of these divine religions, which is based on monotheism is Zoroastrianism. This study discusses Zoroastrianism’s Shari'a, the course of its developments and its current status. Historical evidence shows that the law of Zarathustra has had many ups and downs throughout its history. Today, research shows that there is no trace of Shari'a in the exact sense of the word in the texts of this religion. The Shari'a, which always exists in the text of any divine religions, has been diminished in this religion, and the Zoroastrians have abandoned the Shari'a and their Shari'a books, and this is an important shortcoming.
خلاصه ماشینی:
موبد خورشیدیان میگوید: کتاب وندیداد که قوانین شرعی زرتشتیان زمان اشکانیان را بهگونهای مطرح کرده است که برای زرتشتیان مقدس باشد تا در اجرای بندهای آن با تمام وجود بکوشند، فقه و شریعت و آداب طهارت و کیفرها و توصیههای بهداشتی و پزشکی را مطرح مینماید و با وجودی که از مطالب بسیار خردمندانهای برخوردار است که از دانش زمانة خویش بسیار جلوتر میباشد، ولی بسیاری از بخشهای این کتاب با روح مکتب و دین اشو زرتشت سازگاری کامل ندارد (خورشيديان، 1386، ص38).
در ادامه، این موبد زرتشتی به نکتة مهم و قابل توجهی اشاره میکند و میگوید: امروزه نیز انجمن موبدان تهران که تنها ارگان متولی پاسداری از دین و ادارهکنندة بخش مینوی جامعة زرتشتیان میباشد، هیچ مشکلی ندارد؛ یعنی مانند همیشة تاریخ، پاسدار اصول دین زرتشتی است که در گاتها و اوستا و سنتهای اصیل ما آمده است و در بقیة موارد هم مانند همیشة تاریخ، میتوانیم چنانچه لازم باشد و مخالف اصول نباشد، قوانین مذهبی جدید بگذارد یا قوانین مذهبی گذشته را تغییر دهد و هرگز هم به خود اجازه نداده که در زندگی خصوصی مردم دخالت کند و زرتشتیان همچون گذشته در زندگی خصوصی، در همیشة تاریخ تابع خِرَد و وجدان خویش و قانون بوده و خواهند بود (همان، ص339).