چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب «هدیههای آسمان» چهارم ابتدایی از لحاظ میزان توجه به مولفههای تربیت جهادی در بعد فردی و اجتماعی، به روش کمی مبتنی بر تحلیل کیفی است. جامعه آماری شامل هفت عنوان کتاب درسی بود که با توجه به نمود بیشتر مولفههای تربیت جهادی در کتاب «هدیههای آسمانی»، این کتاب بهعنوان نمونه انتخاب شد و همه مطالب کتاب، شامل متن، تصاویر و پرسشها بررسی شدند. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات، از فهرست وارسی سنجش مولفههای تربیت جهادی، و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش کیفی توصیفی استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ۱۱۶ قسمت از کل کتاب به مولفههای تربیت جهادی اختصاص یافته است: تصاویر با فراوانی ۱۷؛ جملات درون متن با فراوانی ۵۵ و پرسشها و تمرین و فعالیت انتهای هر درس با فراوانی ۴۴. از نکات قابل توجه اینکه مولفه تعاون و همکاری با فراوانی ۱۸ و درصد فراوانی ۵۱/۱۵، بیشترین فراوانی را در بین مولفههای تربیت جهادی به خود اختصاص داده و صبر با فراوانی ۱۵ و درصد فراوانی ۹۳/۱۲ در رده دوم و مبارزه با ظلم و شرک با فراوانی ۱۴ و درصد فراوانی ۰۶/۱۲ در جایگاه بعدی قرار داشتهاند. همچنین به مولفههای شجاعت، روحیه جهادی و پرکاری، کمترین توجه معطوف شده است.
Using quantitative method based on qualitative analysis, this study aims at analyzing the content of the book "Heavenly Gifts" at the fourth grade of elementary school in terms of the amount of attention paid to the components of jihadi education in the individual and social dimensions. The statistical population consisted of seven textbooks but due to the appearance of most of the components of jihadi training in the book "Heavenly Gifts", this book was selected as a sample and all the contents of the book, including text, pictures and questions were reviewed. A checklist was used to measure the components of jihadi education, and to analyze the data, a qualitative-descriptive method was used. The findings of the study indicate that 116 parts of the whole book are dedicated to the components of jihadi education: images with a frequency of 17; sentences within the text with a frequency of 55 and questions, exercises and activities at the end of each lesson with a frequency of 44. It is remarkable that the component of cooperation and collaboration with a frequency of 18 and a frequency percentage of 15.51 has the highest frequency among the components of jihadi education, and patience with a frequency of 15 and a frequency percentage of 12.93 is in the second level and fighting against oppression and polytheism with a frequency of 14 and a frequency percentage of 12.06 were in the next levels. The components of courage, jihadi spirit and hard work have received the least attention.
خلاصه ماشینی:
com ياسين زارعي دولتآبادي/ كارشناس ارشد فلسفه تعليم و تعلم اسلامي، دانشگاه پيام نور فسا دريافت: 14/08/1399 ـ پذيرش: 28/12/1399 چکيده هدف پژوهش حاضر، تحليل محتواي کتاب «هديههاي آسمان» چهارم ابتدايي از لحاظ ميزان توجه به مؤلفههاي تربيت جهادي در بعد فردي و اجتماعي، به روش کمّي مبتني بر تحليل کيفي است.
تحليل متن كتاب هديههاي آسماني پايۀ چهارم در مورد توجه به مؤلفههاي تربيت جهادي در بعد فردي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج جدول 1 نشان ميدهد كه ميزان توجه متن كتاب هديههاي آسماني به هر يک از ابعاد فردي تربيت جهادي (شجاعت، روحيۀ جهادي، صبر، توكل، شهادتطلبي، اميد و پرکاري) به ترتيب برابر 9/12٪، 67/9٪، 8/25٪، 58/22٪، 45/6٪، 9/12٪، 67/9٪ است.
تحليل تصاوير كتاب هديههاي آسماني پايۀ چهارم در مورد توجه به مؤلفههاي تربيت جهادي در بعد فردي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج جدول 2 نشان ميدهد كه ميزان توجه تصوير كتاب هديههاي آسماني به هر يک از ابعاد فردي تربيت جهادي (شجاعت، روحيۀ جهادي، صبر، توكل، شهادتطلبي، اميد و پرکاري) بهترتيب برابر 0٪، 28/14٪، 28/14٪، 28/14٪، 28/14٪، 57/28٪، 28/14٪ است.
تحليل پرسشها و فعاليتها و تمارين كتاب هديههاي آسماني پايۀ چهارم در مورد توجه به مؤلفههاي تربيت جهادي در بعد فردي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج جدول 3 نشان ميدهد كه ميزان توجه پرسش و فعاليت كتاب هديههاي آسماني به هر يک از ابعاد فردي تربيت جهادي (شجاعت، روحيۀ جهادي، صبر، توكل، شهادتطلبي، اميد و پرکاري) به ترتيب برابر 25/6٪، 0٪، 5/37٪،5/12٪، 25/6٪، 25/31٪، 25/6٪ است.