چکیده:
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی تأثیر عادتواره مصرفکنندگان بر خرید کالاهای ورزشی خارجی به مثابه یک پدیده فرهنگی است. جهت دستیابی به این هدف، چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریه کنش بوردیو، تنظیم و بر اساس آن فرضیههای تحقیق مطرح گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل مصرفکنندگان کالاهای ورزشی خارجی شهر سنندج بود که با استفاده از روش نمونهگیری تلفیقی طبقهای و تصادفی ساده 370 نفر از آنها انتخاب گردید. جهت گردآوری دادهها نیز از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که میزان همبستگی بین عادتواره و خرید کالاهای ورزشی خارجی برابر با 479/0 است و متغیّر مستقل «عادتواره» حدود 22 درصد از تغییرات خرید کالاهای ورزشی خارجی مصرفکنندگان را تبیین میکند. در مورد مؤلفههای عادتواره نیز نتایج بیانگر آن است که «ارزش قائل شدن برای کالاهای خارجی» دارای بیشترین ضریب همبستگی (521/0) و ضریب تأثیر 270/0 بر خرید کالاهای ورزشی خارجی است و در اولویتهای بعدی نیز به ترتیب متغیرهای نگرش مثبت به کالاهای خارجی و تمایل به خرید کالاهای خارجی قرار دارند؛ بنابراین نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین عادتواره و خرید کالاهای ورزشی خارجی مصرفکنندگان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
The main objective of this paper is to examine the impact of Habitus on the purchase foreign sports goods.To achieve this goal, the theoretical framework of research is on social capital theory of Pierre Bourdieu, and its according Research hypotheses were raised. The population of this research was Consumers of foreign sports goods in Sanandaj that using stratified sampling 370 of them were selected. The method used in this study was a survey and questionnaire, after collecting data, descriptive and inferential statistical methods were used to analyze the data. The results of this study indicate that the level of correlation is reported 0/479 between Habitus and the Buy foreign sports goods of consumers. Independent variable “Habitus” alone accounts for about 22 percent of the changes in the purchase of foreign consumer goods by consumers. The results also show that "value for foreign goods" has the highest correlation coefficient (0.521) and coefficient of influence (0.270) on the purchase of foreign sporting goods, and in the next priorities accordingly, the variables of the attitude of registration to foreign goods and the tendency to buy foreign goods are.Thus the results showed a significant positive correlation between Habitus the purchase foreign sports goods of consumers there. And Habitus is one of the effective factors that plays an important role in the purchase of foreign sporting goods.