چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تحلیلی نوشتههای علمی صاحبنظران آموزش عالی در شناسایی و مفهومسازی ابعاد و مؤلفههای دانشگاهپژوهی و ارائه یک الگوی تلفیقی مبتنی بر رویکرد کارکردی است. دانشگاهپژوهی مجموعه فعالیتهایی است که بهمنظور پشتیبانی از سیاستگذاری و برنامهریزی توسعه دانشگاهی با مرکزیت یک واحد رسمی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش از طریق طبقهبندی تحلیلی محتوای اسناد و مدارک، به شناسایی و استخراج سازههای دانشگاهپژوهی پرداخته شد. مفاهیم استخراج شده از متون در سه مرحله کدگذاری بازاولیه، کدگذاری باز ثانوی و کدگذاری محوری طبقهبندی و تحلیل گردید. نمونههای مورد مطالعه مشتمل بر 58 مقاله بود؛ شامل 52 نمونه از مقالات مرتبط خارج کشور که در سالهای 1980 تا 2015 بهچاپ رسیده است و 6 نمونه از مقالات مرتبط بهچاپ رسیده در مجلات داخل کشور. یافتهها حاکی از وجود چهار مقوله محوری، شامل مرجعیت اطلاعات، سیاستپژوهی، تصمیمسازی و پاسخگویی و دوازده مقوله فرعی است. براساس یافتههای حاصل از این پژوهش، الگوی تلفیقی دانشگاهپژوهی توسعه داده شد. این الگو میتواند چهارچوب کلی راهنمای تفکر و اقدام در شکلگیری دانشگاهپژوهی در دانشگاههای کشور باشد.
The objective of this paper is to analytically study the academic works of higher education experts on identification and conceptualization of different aspects and components of institutional research as well as to present an integrated model based on a functional approach. Institutional research is a set of activities aimed at supporting policy-making and planning for university development by an official central department. The present research is an attempt to identify and explore the institutional research constructs through analytical classification of the contents of related documents and texts. The extracted concepts were classified and analyzed in three steps, i.e. primary open coding, secondary open coding, and axial coding. The selected sample included 58 articles, out of which 52 were published between 1980 and 2015 in international journals outside the country and six of them were published in national journals. The findings of the research show four main categories and twelve subcategories. The four main categories are: Information authority, policy research, decision-making, and accountability. An integrated model of institutional research was developed on the basis of the findings of this research. This model can be a general framework for institutional research ideas and activities in the universities across the country.
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش بررسي تحليلي نوشته هاي علمي صاحب نظران آموزش عالي در شناسايي و مفهوم ســازي ابعاد و مؤلفه هاي دانشگاه پژوهي و ارائه يک الگوي تلفيقي مبتني بر رويکرد کارکردي است .
درحالي که دانشــگاه پژوهي بيش از نيم قرن اســت که در اغلب دانشگاه هاي معتبر جهان طراحي و اجرا شــده ، ليکن اين نهاد تأثيرگذار در تصميم گيري ، سياســت گذاري و برنامه ريزي توسعه دانشگاهي تاکنون در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي ايران نهادينه نشده اســت ؛ اين درحالي است که چنين واحدهايي از سوي نظريه پردازان آموزش عالي به منزله واحد خودانديشــي و خودانتقادي دانشگاه ، تحليل گر سياست ها و هوش سازماني آن ، واســطه تغيير و ســازگاري آن با محيط متحول ، شناخته شده است و از کارکردهاي بســيار حياتي آن بحث شده است .
Calderon مي نويســد: اين مسئله که آيا داده هاي توليدشــده در مؤسسات آموزش عالي به منظور تصميم گيري به کار گرفته مي شــوند يا خير، به دغدغه متخصصين دانشگاه پژوهي تبديل شده است .
٣. رويکردهاي مطالعه شده معطوف به پشتيباني تصميم گيري اجرايي (تصميم سازي ) «شــيهام »٣ (١٩٨٠: ٥١٢) بر اين باور اســت که هدف از جمــع آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات که دانشگاه پژوهي انجام داده است ، تأمين اطلاعات در راستاي کسب تصميمات مديريت دانشــگاه خواهد بود.
Institutional Research in the Future: Challenges Within Higher Education and the Need for Excellence in Professional Practice.
Sector Differences in the Role of Institutional Research in Informing Decision Making and Governance in Higher Educa- tion.