چکیده:
سیاست مطلوب فرهنگی در حوزه «قومیت» سیاستی است که ضمن توجه و عنایت به اسناد و متون بالادستی، توجه ویژهای به فضای زیستبوم یک قوم نیز داشته باشد و در خلأ تدوین نشده باشد. مقاله پیشرو با استفاده از روشهای ترکیبی تحلیل مضمون در حوزه اسناد مرتبط بالادستی و مصاحبه عمیق با نخبگان ذینفع در این حوزه و استخراج مشترکات کدهای بهدست آمده به اصولی برای سیاستگذاری واقعبینانه دست یافته است.با توجه به اهمیت روزافزون قوم «کرد» چه در بعد مذهبی بهعنوان بزرگترین قوم دارای اقلیت مذهبی در ایران و نیز درصد بالای رشد هویت قومی در میان افراد این قوم، میتوان این قوم را نمونهای عالی برای تعمیم به سایر اقوام که از حیث مذهبی در اقلیت قرار دارند (قومهای بلوچ و ترکمن) در نظر گرفت و خروجیهای این پژوهش را برای تدوین سیاست فرهنگی برای قومهای یاد شده نیز بهکار بست.نتیجه بهدست آمده در این تحقیق نشان میدهد مطالبات قومی نخبگان حوزه کردی همخوانی و هماهنگی زیادی با اسناد بالادستی بهویژه قانونی اساسی و دیدگاه رهبران نظام دارد. از جمله این مشابهتها و مشترکات، اعتقاد به اسلام و ایران و هویت ملی و حفظ انسجام و تمامیت ارضی کشور، تقویت فرهنگ قومی ذیل فرهنگ رسمی، ارتباطات سازنده میانفرهنگی، تأمین حقوق مدنی و شهروندی سایر مذاهب و قومیتها و گسترش عدالت اجتماعی و خدمترسانی برای همه اقوام است.
An ideal cultural policy in the field of ethnicity is the one that, while heeding master documents, pays special attention to the ecosystem of an ethnic community and is not planned in vacuum. The present article, employing thematic analysis in the field of related master documents and in-depth interview with related interest groups in this field as well as extracting the commonalities of the garnered codes, has found some principles for realistic policymaking. Given the increasing significance of the Kurdish community, either religiously as the largest ethnic community and a religious minority in Iran, or, because of high percentage of ethnic identity growth rate among them, one may consider this ethnic community as a good example for generalization of policies to other ethnic communities who are religiously a minority group (Baluch and Turkman communities) and apply the findings of this research for cultural policymaking for the said communities. The findings of the research indicate that the ethnic demands of the Kurdish elites are highly compatible and congruent with the master documents, particularly the Constitution and viewpoints of the leaders of the establishment. Among such commonalities and similarities, mention may be made of faith in Islam and Iran, national identity, protection of territorial integrity and solidarity of the state, boosting the ethnic culture under the umbrella of official culture, constructive intercultural communications, granting the civil and citizenship rights of the followers of other religions and ethnic communities, promotion of social justice and rendering servicing to all ethnic communities.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢: مفاهيم محوري مضامين استخراج شده از قانون اساسي در حوزه قوميت(به تصویر صفحه رجوع شود) مفاهيم فراگير مفاهيم سازمان دهنده برتري اصول اسلامي در امر تقنين محوريت مذهب اثنيعشــري به عنوان مذهب رسمي و اصلي غير قابل تغيير محوريت يافتن ملاکهاي ملي، اســلامي و فراقوميتي در تعيين رهبري برتري ارزش هاي اسلامي بر ارزش هاي ملي و محوريــت و اصالت ديــن در حاکميت نظام جمهوري ١ قومي اسلامي ضمن احترام به قوميت محوريت يافتن ارزش هاي جهانشمول اسلامي به جاي ساير ارزش ها وحدت جهاني حول محور دين محوريت يافتن مفهوم امت اسلامي برتري وحدت اسلامي بر قوم گرايي ضرورت مشارکت همه اقوام در ثبات سياسي پذيرش حق مشارکت و تعيين سرنوشت همه آحاد مردم ٢ کشور ضرورت همبستگي اسلامي و مشارکت همگاني تساوي طبقات ، گروه ها و افراد در حکومت پذيرش مديريت محلي و منطقه اي در استان ها پذيرش ضرورت احترام متقابل و حقوق اسلامي و مدني برقراري تساوي در حقوق مدني و اجتماعي براي ساير مذاهب اسلامي ٣ همه اقوام ضرورت برخورداري همه آحاد از حقوق انساني و عدالت (قضايي، اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي) پذيرش حق احترام به نمادها و عناصر فرهنگ قومي و محلي در کنار فرهنگ رسمي برتري مفهوم ملت به جاي گروه و طبقه خاص ٤ برتري هويت ملي بر هويت قومي محوريت يافتن اســتقلال ، وحدت و تماميت ارضي بر منافع فردي و گروهي ٥.