چکیده:
در این تحقیق تلاش بر آن است تا با استناد به نظریه یوآخیم واخ به فهم پدیدارشناسانه و نیز سنخشناسی تجربه زیسته دینی زنان از حضور در مجالس و هیئات مذهبی پرداخته شود. نمونه آماری 40 نفر از زنانی است که در مناطق مختلف تهران در مجالس مذهبی شرکت کردهاند. دادهها از طریق مصاحبه جمعآوری شده و با استفاده از روش اسمیت به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تجربه زیسته زنان از حضور در مجالس مذهبی در سه سنخ فکری، عملی و اجتماعی به شرح ذیل میباشد: الف. فکری: کسب اجر اخروی و نزدیکی به خدا. تاثیر مثبت اینگونه حضور بر روح و روان آدمی (کسب آرامش) با آگاهی بیشتر از قرآن و احکام دین و زندگی ائمه علیهمالسلام. ب. عملی: پیدا کردن گزینههای مناسب و مذهبی جهت ازدواج، تاثیر مثبت در زندگی خانوادگی و زناشویی (بهبود روابط زوجین و والدین و فرزندان) و پرکردن اوقات فراغت. ج. اجتماعی: شرکت در امور خیریه اجتماعی، آگاهی از وضعیت زندگی دوستان و خویشان و در صورت نیاز کمک به آنان و دید و بازدید خانوادگی (صله ارحام)
Based on Joachim Wach theory, attempts have been made in this paper to phenomenologically understand and recognize the types of the life experience of women from their presence in women religious ceremonies and sessions. Statistical sample is 40 women who participated in religious sessions in different regions of Tehran. The data were collected through interview and analyzed through Schmidt method. The findings indicate that life experience of women from their presence in religious ceremonies on three levels of intellectual, practical and social types are as below: A) Intellectual: gaining otherworldly rewards and proximity to God; positive impact of such a presence on human soul and psyche (acquisition of peace) with more acquaintance with the Quran, religious commandments and the life of the Infallible Imams. B) Practical: Finding appropriate and religious cases for marriage; positive impacts on family and marital life (improvement of relations between the couples and those of the parents and their children); and spending leisure times. C) Social: participation in social charities; awareness of condition of friends and relatives and assisting them in case of their need; and family visits.
خلاصه ماشینی:
بنابراين با توجه به آنچه گفته شــد اين پژوهش به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است که با توجه به مدل يوآخيم واخ از سنخ شناسي تجربه گروه هاي ديني ، تجربه زيسته زنان از حضور در مجالس مذهبي ، به کدام يک از اين انواع (فکري ، عملي و اجتماعي ) اختصاص مي يابد؟ و نيز با توجه به تنوع و گوناگوني اين مجالس در ميان زنان ، مجالس مذکور داراي چه کارکردهايي است ؟ >مباني نظري و تجربي در خصوص نظرياتي که به طور مشــترک هــم در حوزه دين و هم در حوزه درک و فهم تجربه افراد از آن ، مطرح شــده باشــند، مي توان به نظريه يوآخيم واخ ١ (جامعه شــناس آلماني ) اشاره کرد.
در مجموع ٩ عبارت معنادار، فرموله شد که در جدول شماره ٢ نمايش داده شده است جدول ١: اطلاعات دموگرافيک (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٢: تجربه مصاحبه شوندگان از شرکت در مجالس مذهبي(به تصویر صفحه رجوع شود) جمله ها تجربيات زنان از حضور در جلسات مذهبي ١ کسب اجر اخروي و نزديکي به خدا ٢ آگاهي بيشتر با قرآن و احکام دين و زندگي ائمه ٣ ديدو بازديد خانوادگي (صله ارحام ) ٤ پر کردن اوقات فراغت ٥تأثير مثبت در زندگي خانوادگي و زناشويي (بهبود روابط زوجين و والدين و فرزندان ) ٦ پيدا کردن گزينه هاي مناسب و مذهبي جهت ازدواج ٧ آگاهي از وضعيت زندگي دوستان و خويشان و در صورت نياز کمک به آنان ٨ تأثير مثبت اين گونه مجالس بر روح و روان آدمي (کسب آرامش ) ٩ شرکت در امور خيريه اجتماعي در مرحله بعد، عبارت هاي به دســت آمده در ســه خوشه تقسيم شدند.