چکیده:
هدف: این مطالعه با هدف واکاوی مسائل و انتظارات دانشجویان بینالمللی از آموزش عالی ایران در بحران کرونا صورت گرفت.روش پژوهش: پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و با دیدمان کیفی اجرا شده است. تعداد 102 تن از دانشجویان بینالمللی شاغل به تحصیل در ایران در این مطالعه مشارکت کردند و به پرسشهای بستهپاسخ و بازپاسخ جواب دادند. برای تحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش تحلیل محتوا استفاده شد.یافتهها: یافتههای مطالعه، بر اساس کدگذاری و مقولهبندی، نشان داد مهمترین نگرانیهای دانشجویان بینالمللی در بحران کرونا را میتوان در چهار مقوله: آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، شخصی-خانوادگی دستهبندی کرد. افزون بر این، انتظارات این گروه دانشجویان از دانشگاه محل تحصیل در سه مقوله ارتباطی-اطلاع رسانی، تحصیلی، و حمایتی طبقهبندی شد.نتیجهگیری: عصر کرونا در کنار تمام دغدغهها، این فرصت گرانقدر را در اختیار قرار میدهد تا با شناسایی و برآوردن انتظارات دانشجویان بینالمللی و افزایش رضایتمندی آنان، زمینه جذب تعداد بیشتری دانشجوی بینالمللی را در عصر پساکرونا فراهم کرد. بر این اساس، یافتههای این مطالعه برای دانشگاههایی که در صدد جذب تعداد بیشتری دانشجوی بینالمللی هستند، مفید و کاربردی است.
Objective: The purpose of this study was to investigate the issues and expectations of international students from Iranian higher education in the Corona crisis.Methods: The research is applied in terms of purpose and has been implemented with a qualitative perspective. One hundred and two international students studying in Iran participated in this study and answered open-ended and closed-ended questions. Content analysis method was conducted to analyze the data.Results: The findings of the study, based on coding and categorization, showed that the most important concerns of international students in the corona crisis can be classified into four categories: educational, research, economic, and family personal. In addition, the expectations of the respondents from the university were classified into three categories: communication-information, education, and support.Conclusion: The Corona era, along with all the concerns, provides a valuable opportunity to identify and meet the expectations of international students and increase their satisfaction, to attract more international students in the post-Corona era. Accordingly, the findings of this study are useful and practical for universities that seek to attract more international students.
خلاصه ماشینی:
جدول (١) جمع بندي از اقدامات دانشگاه ها در مواجهه با بحران کرونا حوزه اقدامات آموزش تدريس و آموزش به صورت مجازي ، به شيوه آنلاين و آفلاين تکميل زيرساخت هاي آموزش مجازي امکان حذف ترم بدون احتساب در سنوات ، در برخي دانشگاه ها برگزاري کارگاه آموزشي براي آشنايي اعضاي هيئت علمي با سيستم هاي آموزش مجازي پژوهش محدود شدن پژوهش هاي درون دانشگاهي به فعاليت هاي ضروري و ويژه در اختيار گذاردن کتاب ها و منابع اطلاعاتي به صورت آنلاين اجراي پژوهش هاي مرتبط در حوزه بيماري کوويد-١٩ رهبري و مديريت تدوين دستورالعمل هاي پيشنهادي براي پيشگيري از ابتلا به بيماري کوويد ١٩ استفاده از فناوري براي تشکيل جلسات سطح بندي محدوديت هاي فعاليت هاي دانشگاهي پاسخگويي به ابهامات و پرسش هاي دانشجويان درباره وضعيت تحصيلي آنان مسئوليت اجتماعي ارائه توصيه هاي بهداشتي در وب سايت دانشگاه تعريف نظام دورکاري و تدوين شرايط حضور و دورکاري کارکنان حاضر نشدن دانشجويان در دانشگاه ، به استثناي شرايط خاص امور بين الملل برگزاري وبينارهاي بين المللي حفظ ارتباطات با دانشجويان بين المللي و ارائه راهنمايي هاي لازم به آنها تعليق سفرهاي بين المللي تعويق برخي پذيرش هاي سال ٢٠٢٠ تا سال ٢٠٢١ درمجموع ، آموزش عالي همواره و به ويژه در بحران کرونا، مســئوليت ســنگيني بر دوش دارد؛ به جهاتي مانند علم آموزي ، علم ورزي ، ميراث دانش بشري و ايراني ، آموزش و يادگيري در سطوح عالي ، تحقيقات و فناوري و کار ويژه دانشي .