چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی قضاوت دانشجویان بر اساس جهتگیریهای ارزشی و فرهنگی آنان اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه دانشجویان دانشگاه شیراز بود. نمونهگیری به روش طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران شامل تعداد 370 نفر از دانشجویان بود. در این پژوهش بهمنظور گردآوری اطلاعات از سه مقیاس محققساخته استفاده شد. روایی این مقیاسها با استفاده از تحلیل گویه و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ، محاسبه و مطلوب ارزیابی شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندمتغییره استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که الگوی قضاوت دانشجویان با جهتگیریهای ارزشی و فرهنگی تبیین میشود. همچنین نتایج نشان داد که توان تبیینکنندگی دو متغیر جهتگیریهای ارزشی و فرهنگی بهطور همزمان در مقایسه با نتیجه پرسشهای قبل، کاهش یافته است. این یافتهها نشاندهنده آن است که دو متغیر جهتگیری ارزشی و فرهنگی به صورت همزمان، اثر یکدیگر را خنثی کردهاند.
This research was conducted with the aim of explaining students’ judgment pattern on the basis of their value and cultural orientation. Statistical population included the entire students at Shiraz University. 370 participants were selected by Cochran formula and classified sampling. The data were collected by three researcher-made dimensional questionnaires. To estimate validity of the questionnaire, factor analysis, and to estimate reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient were used. The data were analyzed by multivariate regression. The results showed that student judgment pattern can be explained by value and cultural orientations. The results also showed that the ability to explain value and cultural orientations simultaneously in comparison to previous question results has been decreased. These results showed that value and cultural orientations simultaneously neutralized each other's effect. The explanatory power of the two variables of value and cultural orientation has decreased significantly in comparison to the outcome of the previous questions.
خلاصه ماشینی:
تبيين الگوي قضاوت دانشجويان بر اساس جهت گيريهاي ارزشي و فرهنگي آنان Explaining Students’ Judgment Pattern on the Basis of Their Value and Cultural Orientation تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/٠٦/١٠ جعفر ترکزاده ليلا ثواب پژوهش حاضر با هدف تبيين الگوي قضاوت دانشجويان بر اساس جهت گيريهاي ارزشي و فرهنگي آنان اجرا شده است .
قضاوت و تصميم گيري افراد در سازمان ، تحت تأثير متغيرهاي مختلف فردي (تواناييها و مهارت هاي ذهني و رواني)، روان شناختي (ادراکات ، ارزش ها، نگرش ها، شخصيت ، يادگيري، انگيزه ) و متغيرهاي سازماني (منابع ، رهبري، ساختار، فرهنگ و طرح شغلي) است (دولان و شولر٢، ١٩٨٧؛ ترجمه صائبي و طوسي، ١٣٨١) که خود ميتواند به شکل گيري رفتارهاي متفاوتي در افراد منجر شود.
Keegan & Davidson بنابراين ، مطالعه و بررسي جهت گيريهاي ارزشي و فرهنگي با الگوي قضاوت آنها ازجمله مسائل مهمي است که بازخورد مناسبي را براي تجزيه وتحليل مسائل آموزشي و برنامه ريزيهاي استراتژيک مسئولان و دست اندرکاران نظام آموزش عالي در جهت نيل به هدف هاي فرهنگي، تربيتي و اجتماعي فراهم ميآورد.
در بررسي اين يافته پژوهشي که جهت گيري ارزشي اجتماعي دانشجويان پيش بينيکننده معني دار الگوي قضاوت احساسي آنان است ، ميتوان گفت افرادي که تمايل زيادي به برقراري ارتباط با ديگران دارند، درواقع ارزش هاي انساني را بر ارزش هاي مادي ترجيح داده و در برخورد با ديگران ، به همدردي با ديگران ، توجه به عواطف و احساسات شخصي خود و با شفقت و مهرباني رفتار کردن با ديگران ، توجه دارند.