چکیده:
افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مشکلات متعددی در زمینههای شناختی ازجمله پردازش اطلاعات، تصمیمگیری، برنامهریزی، مشکلات حافظه و حل مسئله تجربه میکنند. هدف از پژوهش حاضر مدل یابی رابطه حافظه سرگذشتی بیش کلیگرا با حل مسئله با توجه به نقش واسطهای آگاهی فراشناخت بود. پژوهش به لحاظ هدف بنیادی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن تحلیلی از نوع همبستگی بود. روش نمونهبرداری در دسترس بود. جامعه آماری شامل تمام افراد دارای اختلال شخصیت مرزی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و کلینیکهای روانشناسی و روانپزشکی استان کردستان در سالهای 98 -1397 بود؛ که 300 نفر دارای تشخیص اختلال شخصیت مرزی بر اساس DSM-5 و مایل به شرکت در پژوهش، انتخاب شدند. پس از اجرای ابزار پژوهش، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار Amos استفاده شد. روش آماری در بخش آمار توصیفی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی مدل یابی معادلات ساختاری بود. نتایج آزمون اثرات میانجی نشان داد که آگاهی فراشناختی بهعنوان واسطه همانند یک ناظر عمل میکند که موجب افزایش نمرات مهارت حل مسئله میشود.
Patients with borderline personality disorder have several problems in various cognitive processes such as memory, planning, reasoning, decision making and problem solving. The Purpose of this study was to Modeling the relationship between Overgeneral Autobiographical Memory and problem solving with mediating role of metacognitive awareness. According to the purpose of study, the research was fundamental and in terms of the method of implementation, it was an inferential-analytical of correlation type. Convenience sampling was used to select the sample. The studychr(chr('39')39chr('39'))s statistical population was all individuals with borderline personality disorder who referred to counseling centers, psychological and psychiatric clinics in Kurdistan province in 2019-2020. 300 patients who had a diagnosis of borderline disorder based on DSM-5 and were willing to participate in the research project were selected. After implementing research tools, Amos software was used to analyze the data. The statistical method used included descriptive statistics, mean and standard deviation and in the inferential statistics section, structural equation modeling was used. The results of the mediator effects test showed that metacognitive awareness acts as an interface as an observer, which increases the scores of problem-solving skills.