چکیده:
این تحقیق بهمنظور بررسی وضعیت آموزش قرآن دوره ابتدایی و ارائه الگوی مطلوب، انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه، روش ترکیبی (کیفی- کمی) و جامعه نمونه شامل تمام اسناد بالادستی و متخصصان در زمینه آموزش قرآن ابتدایی میباشد. روش نمونهگیری در این تحقیق، هدفمند بوده و انتخاب افراد نمونه تا حد اشباع نظری ادامه یافته است. در روش گردآوری دادهها هم، متناسب با پرسشهای پژوهشی، از ابزارهای متنوع و مختلفی استفاده شده است. از نتایج این تحقیق: 1. هدف از آموزش قرآن دوره ابتدایی عبارت است از: آموزش جامع قرآن (یعنی صحیح و روانخوانی آیات قرآن، درک مفاهیم آیات منتخب، تدبر و انس با کلام الهی، بهمنظور رسیدن به سبک زندگی قرآنی وحیات طیبه). 2. عناصر آموزش مطلوب قرآن دوره ابتدایی عبارتند از: اهداف، محتوا، معلم، نهادهای دیگر، نظام ارزشیابی، شیوههای تدریس، مدیریت امور قرآنی جامعه، وسایل و رسانههای آموزشی و رسمالخط، قرآن آموز، فضای معنوی- فیزیکی و زمان متناسب تدریس. 3. در کنار کمیتهای آموزشی (یعنی عناصر آموزشی) رعایت کیفیت (یعنی ویژگیهای هریک از عناصر آموزشی) هم لازم است.
This research is aimed at making an assessment of the state of teaching the Holy Qur’an in elementary schools and designing an optimal model. This is a mixed research (qualitative-quantitative) whose sample population includes all upstream documents as well as specialists in the field of teaching Qur’an to the elementary students. The sampling method in this study is purposeful and the selection of sample people continues to the theoretical saturation point. Various tools are used in accordance with the research questions for data collection. The results of this research include: 1. The purpose of teaching the Holy Qur’an to elementary school students involves overall teaching of the Qur'an (i.e., correct and fluent recitation of Qur'anic verses, getting the meanings of the selected verses, contemplation and familiarity with the divine word for the achievement of the Qur'anic lifestyle and transcendent life). 2. The components of the optimal teaching of the Qur'an in elementary school include: objectives, content, teacher, other institutions, evaluation system, teaching methods, management of the Qur'anic affairs of the society, educational instruments and media and calligraphy, Qur'anic textbooks, spiritual-physical space and appropriate teaching time. 3. In addition to quantitative elements (i.e., educational elements), it is necessary to observe qualitative components (the features of each educational element) too.
خلاصه ماشینی:
صفوي ( ١٣٩٣ ) در رساله دکتراي خـود کـه بـا هـدف طراحـي و ارزشـيابي اثربخشـي الگوي آموزش قرآن کريم ، صورت گرفته ، نتيجه گرفت که هفت مقوله مهم در الگـوي آمـوزش قرآن عبارتند از: نقش معلم ، هنـر و زيبـانگري، روش هـاي تـدريس ، محتـوا، تلفيـق لفـظ - مفهـوم ، ارزشيابي و رسانه آموزشي که همه اين عناصر در نمونه واقعي آزمون و نتيجه مطلـوب را بـه اثبـات رسانده اسـت و بـالاخره در تحقيقـي کـه محقـق در سـال ١٣٩٥ انجـام داده ، پـس از بيـان يکـي از آسيب هاي مهم آموزش که مشکل روخواني و قرائت اکثر دانـش آمـوزان فـارغ التحصـيل ابتـدايي است ، اين نتيجه را گرفته که مهم ترين علت عدم يادگيري قرائت قـرآن ايـن دانـش آمـوزان ، عـدم استماع منظم و استاندارد و به اندازه آيات و سوره هاي مربوطه ميباشد که ايـن مشـکل يـا ازسـوي معلمين مربوطه يا خود دانش آموزان و خانواده هاي آنها يا هر دو طرف ميباشد.
به عبارت ديگر تحقيقي جامع درخصوص واقعيـات فعلـي آمـوزش قـرآن در دوره ابتـدايي و ارائـه الگويي مطلوب و ايدئآل دراين خصوص باتوجه به اهداف مطلـوب اعـلام شـده در اسـناد بالادسـتي آموزش وپرورش و نيز نظر بهترين هاي اين حـوزه ، انجـام نشـده اسـت ، پـس بـه طـور خلاصـه ايـن تحقيق ، باتوجه به مسائل بيان شده در بالا، به دنبال پاسخگوئي به اين سؤالات است : ١.