چکیده:
موضــوع مقالــه بررســی و تحلیــل پیکرهبندی و ساختار هندسی فضاهــا در بازارچه های تجاری به منظور بهینهسازی و افزایش کیفیت فضایی بازارچههای تجاری میباشد. رویکرد نظری پژوهش مبتنی بر نظریه نحو فضا است که در آن به بررسی متغیرهایی چون ساختار هندسی بازارها اعم از طول و عرض متوسط مغازهها و مسیرهای حرکتی، تعداد و انواع محورهای حرکتی و تعداد گرهها در این بازارها پرداخته میشود. در راسـتای دسـتیابی بـه ایـن هـدف، شـناخت عوامـل و مؤلفههای مؤثر بــر میــزان آنتروپی، خوشهبندی، عمق فضا، الگوی دسترسی کاربران و الگوهــای ســاختاری بازارچهها و تحلیـل تطبیقـی ایـن الگوهـا متناسـب بـا نیازهـا و الزامـات تجاری امـروزی مورد مطالعه قرار گرفته اسـت. روش بـه کار رفتـه در ایـن پژوهـش، روش همبستگی بـا تکنیـک تحلیـل محتـوا و تحلیل نرمافزاری است. بهاینترتیب که در بخش کمّی کردن ویژگیهای کیفی فضا و تحلیل آن از دادههای حاصــل از نمودارها، گراف توجیهــی و نرمافزار دپثمپ برای ۷ نمونه از بازارچههای موجود در بازار تبریز به عنوان نمونههای موردی استفاده شده است. درنهایت یافتههای به دست آمده بهوسیله روش کیفی استدلال منطقی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اســت. برای گردآوری اطلاعات نیــز از روشهای کتابخانهای، مشــاهده، برداشــت، ترسیم و شبیهســازی نرمافزاری استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بهینهترین الگو برای یک مرکز تجاری خطی زمانی است که الگوی ساختاری پلان تک محوره و خطی باشد و هیچ گره یا تقاطعی در طول این محور وجود نداشته باشد. نسبت متوسط عرض مسیر حرکتی بر طول بازار نزدیک به 0.1 باشد و عمق مغازههای دورچین شده بیشتر از 2.5 برابر عرض متوسط مسیر نباشد. همچنین توجه به این مهم که مراکز تجاری دارای یک ورودی تعریف شده و خوانا و یک خروجی روی تک محور خود باشند بسیار حائز اهمیت است و کیفیت فضایی را افزایش میدهد.
The main object of this paper is to study and analysis of the space configuration and geometric structure of Bazaars in order to optimize and increase the spatial quality of contemporary commercial complexes. The theoretical approach of the research is based on the theory of space syntax, which examines variables such as the configuration of the markets in Tabriz, including the average length and width of shops and movement routes, the number and types of movement axis, and the number of nodes in these markets and commercial complexes. In order to achieve these goals, it is necessary to study the factors and components that affect Entropy, Clustering Co-efficiency, Depth of space, individualschr(chr('39')39chr('39')) access patterns, and structural patterns of the markets.
The method used in this research is the correlation method with content analysis and software analysis techniques. Thus, in the quantification of the qualitative characteristics of space and its diagrams, justified graphs, and Depth Map software has been used for 7 markets in the Tabriz bazaar as case studies. Eventually, the findings are analyzed by a qualitative method of logical reasoning. Library data collection and surveying, field study, and software simulation have been used in this investigation.
The results show that the best plan structure for commercial spaces is the time that the pattern of the commercial complex is monoaxial and linear and there are no nodes or intersections along this axis. The average ratio of the width of the passage to the length of the market should be about 0.1 and the depth of the shops should not be 2.5 times more than the average width of the route. It is also important to note that shopping malls have a defined and distinct entrance and exit on the main axis.