چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فنآوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی در دانشگاه تبریز است که به روش توصیفی از نوع پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری کلیه کارکنان دانشگاه تبریز است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق 20 نفر از صاحبنظران بررسی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و ضریب 78/0 به دست آمد. در تجزیهوتحلیل دادهها بهمنظور بررسی نقش فنآوری ارتباطات در مدیریت منابع انسانی در سازمانهای آموزشی از آزمون تی یک متغیره استفاده گردید. نتایج بهدستآمده نشان داده، فنآوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت منابع انسانی در سازمانهای آموزشی در ابعاد و مولفههای، شایستگی، حق انتخاب، انگیزش و جذب و بهکارگیری منابع انسانی در سازمانهای آموزشی موثر است.
خلاصه ماشینی:
از Information Technology قسمتهای مهم سازمان که تحت تأثیر این فنآوری قرار خواهد گرفت، منابع انسانی سازمان است.
در داخل سازمان نیز، استفاده از فنآوری اطلاعات به این معنا است که افراد و گروههایی که در بخشها، Knight & Cavusgil Lowe و مکانهای مختلف کار میکنند، میتوانند بهآسانی ارتباط برقرار کرده، بهصورت الکترونیکی با یکدیگر اطلاعات مبادله کنند (هنری، 2004).
2-2- پیشینه تحقیق محمدی (1399) پژوهشی باهدف بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد نیروی انسانی کارکنان سـتاد مرکـزی بیمه آسیا انجام داده است.
یافتههای پژوهش تأثیر مثبت و معنادار فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد نیروی انسانی را تائید مینماید با توجه به نتایج بهدستآمده، فنآوری اطلاعات و ارتباطات به ترتیب در مؤلفههای احساس داشتن حق انتخاب (30/3)، سپس احساس مؤثر بودن (20/3)، احساس معناداری (16/3)، احساس شایستگی (01/3) و اعتمـاد (30/2) تأثیر مثبتی داشته است آتاتسی و اوسی بونسو 1 (2021) به ارزیابی تأثیر فناوری اطلاعات بر روی اقدامات منابع انسانی: شواهدی از سازمانها در غنا پرداختند.
3- روششناسی تحقیق هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت منابع انسانی کارکنان ستاد دانشگاه تبریز بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی اجرا شد.
بررسی فرضیههای تحقیق فرضیه اول: فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر شایستگی منابع انسانی دانشگاه تبریز مؤثر است.
نتایج جدول (3) نشان میدهد که میانگین نظرات آزمودنیها درزمینهٔ تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر حق انتخاب منابع انسانی بزرگتر از سطح متوسطه (3) است و t مشاهدهشده در سطح معناداری یک درصد نیز تفاوت بین سطح متوسط و میانگین مذکور را معنادار نشان میدهد؛ بنابراین از دیدگاه نمونهای با اطمینان 99 درصد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر حق انتخاب منابع انسانی مؤثر است.