Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی تاثیر قیمت مرجع بیرونی بر فرآیند خریداران با مقایسه کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین مقاله

نویسنده:

چکیده:

هدف پژوهش بررسی تأثیر قیمت‌های مرجع بیرونی بر تمایل به جستجو، تمایل به خرید و ادراک از ارزش معامله در کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین در شرایطی که محدودیت زمانی، پراکندگی قیمت در بازار، نوع برچسب تخفیف قیمت، درگیری به محصول و محیط خرید نقش تعدیل‌کننده دارند. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شبه آزمایشی از نوع طرح‌های عاملی 2*2*2*2 است. جامعه آماری شامل تمامی مصرف‌کنندگان شهر تهران است و روش نمونه‌گیری انتخاب خریداران از فروشگاه‌های دیجیتال و سطح شهر است که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از انتخاب فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین، مصرف‌کنندگان بر اساس نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحلیل داده‌ها برای آزمون فرضیه‌ها از طریق تحلیل واریانس دوسویه با استفاده از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس (SPSS) انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد در شرایطی که درگیری ذهنی به محصولات پایین و محیط خرید آفلاین باشد، قیمت‌های مرجع غیرقابل‌باور (اغراق آمیز) در شرایط محدودیت زمانی، پراکندگی قیمت بالا و برچسب تخفیف‌های قیمت به‌صورت ریالی باعث افزایش تمایل به خرید و ادراک از ارزش معامله و کاهش تمایل به جستجو می‌شود.

The main purpose of this research is to examine the impact of external reference prices on willingness to search, shop, and perception of transaction’s value in online and offline businesses while time limit, the market price dispersion, the type of discount tag, product involvement and shopping environment have moderator role. In terms of purpose, this research is practical and the methodology of that is quasi-experimental with 2*2*2*2 factorial designs. The study population included all Tehran consumers and the sampling method for selecting digital businesses’ consumers is simple random. After choosing online and offline businesses, the consumers were selected using available sampling. The data analysis approach for hypotheses tests have been done based on variance analysis using SPSS software. The results show that in the circumstance of low products and offline shopping environment involvement, Unbelievable reference prices are in terms of high time pressure, market price high dispersion, type of price Rial format increased tend to purchase, and perceived value of the transaction and reduced willingness to search.

کلیدواژه ها:

قیمت مرجع بیرونی ، پراکندگی قیمت بازار ، کسب‌وکار آنلاین و آفلاین ، درگیری ذهنی

involvement ، External Reference Price ، Market Price Dispersion ، Online and Offline Business


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.