Skip to main content
فهرست مقالات

مدل‌سازی عوامل نگرشی و رفتاری میانجی در تاثیر رفتارهای فرصت‌طلبانه بر عملکرد مالی و غیرمالی (مورد مطالعه: کسب و کار دیجیتال ورانگر) مقاله

نویسنده:

چکیده:

در محیط بسیار رقابتی و پویای پیش روی کسب‌وکارهای دیجیتال ارتقای عملکرد نیازمند توسعۀ اعتماد در روابط تجاری برای ایجاد و حفظ همکاری است. این پژوهش به مطالعۀ تأثیر رفتارهای فرصت‌طلبانه بر عملکرد مالی و غیراقتصادی پرداخته و نقش میانجی اعتماد میان‌فردی و میان‌سازمانی، تعهد و سرمایه‌گذاری در روابط خاص را بررسی کرده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری آن را کسب‌وکارهای استفاده‌کنندۀ نرم افزار شرکت «ورانگر» تشکیل می‌دهند که 384 نفر از کارکنان شاغل این کسب‌وکارها با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز با ابزار پرسشنامه جمع‌آوری و با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و با کمک نرم‌افزار ایموس تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها نقش میانجی عوامل نگرشی و رفتاری مورد مطالعه را بر عملکرد غیرمالی این کسب‌وکارها تأیید کردند؛ بنابراین تلاش برای توسعۀ اعتماد می‌تواند بنیان محکمی را برای ایجاد روابط و همکاری‌های پایدار با ذینفعان فراهم سازد.

In highly competitive and dynamic environment that digital businesses face, performance enhancement recquires trust development in businesses relationships to establish and maintain collaboration. This study investigates the effect of opportunistic behaviors on financial and non-economic performance and examines the mediating role of interpersonal and inter-organizational trust, commitment and investment in specific relationships. The research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. The statistical population of the study is the businesses that use Varanger software. 384 employees of these businesses were considered as a statistical sample. The data collection tool was a questionnaire and the data collected with the questionnaire were analyzed using structural equation technique. Emos software was used to analyze the data. The results of the study hypotheses showed that interpersonal and inter-organizational trust in business relationships has a positive and significant effect on non-financial performance; Thus, striving to build trust can provide a solid foundation for building lasting relationships and collaborations with stakeholders.

کلیدواژه ها:

اعتماد میان‌فردی ، اعتماد میان‌سازمانی ، رفتار فرصت طلب ، کسب‌وکارهای دیجیتال ، عملکرد غیرمالی

non ، OPPORTUNISTIC BEHAVIOR ، Digital Businesses ، inter ، organizational trust ، Financial performance ، Interpersonal trust


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.