چکیده:
تحقیق حاضر با هدف کاوش فرایندهای اجتماعی ورزش بدنسازی در بین مردان جوان شهر شیراز انجام شده است. در این تحقیق از نظریه زمینهای استفاده شده است. 15 نفر به عنوان مشارکتکننده در پژوهش حاضر مشارکت داشتند. دادهها از طریق مصاحبه عمیق به دست آمده است. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری در خصوص مقولات مختلف مورد مصاحبه، ادامه پیدا کردند. تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتیجه تحلیل دادهها، دستیابی به پنج مقوله محوری و یک مقوله هسته بوده است. مقولات محوری عبارتاند از: دغدغههای ذهنی و نارضایتی از بدن خود، کسب قدرت و منزلت، عرضه و نمایش خود، رشد فرهنگ مصرفی و فشار تقاضا از سوی جنس مخالف. مقوله هسته نیز عبارت است از بازاندیشی مدرن در مدیریت بدن و خودنمایی بدنی. همچنین یافتهها نشان دادند که بستر و منابعی مانند شرایط و وضعیت منزلتی، شرایط و وضعیت طبقاتی و شرایط و وضعیت خانوادگی در کنار شرایطی از قبیل کسب قدرت و نفوذ اجتماعی و مقبولیت، تمایز و پایگاه خود با دیگران، پذیرش اجتماعی بالاتر در جامعه، خود برتری جویی، فشار هنجاری اطرافیان، کسب منزلت نزد جنس مخالف و تقاضایها و جذابیتهای بدنی جنس مخالف پیوند چند جانبهای با مقوله هسته پژوهش دارند. همچنین مشارکتکنندگان پژوهش نسبت به پدیده هسته پژوهش واکنشهای متعددی داشتهاند که از جمله میتوان به دو واکنش مقایسه ظاهر با دیگران و دل نگرانی مربوط به ظاهر اشاره کرد.
The current research aimed at investigating the social process of body management among young men at body building gyms. This study employed grounded theory. The thirteen participants who took part in the present study were attending some gyms in Shiraz, Iran. Depth interviews were used to collect the required data. The interviews were conducted until data saturation concerning various aspects of the study happened. Then the data was analyzed through open-coding, axial coding and selective coding. The results showed five axial categories and one core category. The axial categories included: mental obsessions, dissatisfaction with one’s body, gaining power and prestige, the spread of the consumerism culture and the high demand from the opposite gender. The only core category was related to modern reflexivity of body management and revealing. Moreover, the results indicated that background and some factors like social status, social class and family conditions coupled with gaining power, social influence, social credibility, distinguishing oneself from others, more social acceptability, more selfishness, normative pressures from others, earning status from the opposite gender, and the demands and attractions of the opposite gender have multiple connections with the core category of the study.
خلاصه ماشینی:
همچنين يافته ها نشان دادند که بستر و منابعي مانند شرايط و وضعيت منزلتي، شرايط و وضعيت طبقاتي و شرايط و وضعيت خانوادگي در کنار شرايطي از قبيل کسب قدرت و نفوذ اجتماعي و مقبوليت ، تمايز و پايگاه خود با ديگران ، پذيرش اجتماعي بالاتر در جامعه ، خود برتري جويي، فشار هنجاري اطرافيان ، کسب منزلت نزد جنس مخالف و تقاضايها و جذابيت هاي بدني جنس مخالف پيوند چند جانبه اي با مقوله هسته پژوهش دارند.
همچنين مشارکت کنندگان پژوهش نسبت به پديده هسته پژوهش واکنش هاي متعددي داشته اند که از جمله ميتوان به دو واکنش مقايسه ظاهر با ديگران و دل نگراني مربوط به ظاهر اشاره کرد "مديريت بدن "؛ "مصرف نمايشي ؛ " "خودنمايي"؛ " مردان بدنساز؛ " بدنسازي " واژگان کليدي: مديريت ، مصرف نمايشي، خودنمايي، مردان بدنساز،بدنسازي دريافت مقاله : ١٣٩٩/٠٤/٠٤ – ٢٠٢٠/٠٦/٢٤ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٦/٢٨ – ٢٠٢٠/٠٩/١٨ ١- دکتراي گروه جامعه شناسي، (تغييرات اجتماعي)، دانشگاه شيراز، شيراز، ايران m.
با توجه به داده هاي پژوهش ميتوان گفت که از نظر اين مشارکت کنندگان مراجعه به باشگاههاي بدنسازي و انجام ورزش بدنسازي به مثابه نوعي بازانديشي و خودنمايي بدني است .
با توجه به داده هاي پژوهش ميتوان گفت که از نظر اين مشارکت کنندگان مراجعه به باشگاههاي بدنسازي و انجام ورزش بدنسازي به مثابه نوعي بازانديشي و خودنمايي بدني است .
Qualitative study of bodybuilding culture )Young men of Shiraz) Mohsen Arameshpour 1, Majid Movahed 2 Javid Neamati 3 Abstract The current research aimed at investigating the social process of body management among young men at body building gyms.