چکیده:
سینمای کمدی در ایران تاریخچهای طولانی و مخاطبانی بسیار دارد. نگاهی به لیست پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران نشان میدهد که این ژانر سینمایی همواره با استقبال گستردۀ اقشار اجتماعی گوناگون روبرو بوده است و جذابیت ویژهای برای ذایقۀ هنری مخاطبان مختلف داشته است. مطالعات برونآکادمیک و نقدهای ژورنالیستی بسیاری دربارۀ این فیلمها انجام گرفته، اما فقدان مطالعات جامعهشناختی در این حوزه بهطرزی نخنما مشهود و محسوس است. هدف این پژوهش از مطالعۀ جامعهشناختی سینمای کمدی ایران، و بهطور مشخص فیلم تگزاس، پاسخ به پرسشهایی از این دست است که این ژانر سینمایی غالباً از چه شگردها و تمهیداتی برای جذب مخاطب استفاده میکند و عمدتاً کدام نوع مسائل اجتماعی را بازنمایی میکند؟ رویکرد پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است و از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه و تحلیل فیلم استفاده کرده است. نتایج تحلیل نشان میدهد که در این فیلم بیشتر از عناصر کلیشهای و مقوله ناهماهنگی برای جذب مخاطب بهره گرفته شده است و معیار انتخاب و بازنمایی مسایل اجتماعی بر اساس عرف عام بوده است.
Irony Movies and comedy are a popular part of Iranian cinema. A review of the best-selling films in the history of Iranian cinema also reveals the comedic appeal of the various social spectrum. Although journalistic critiques have been made for reviewing various comedy films, there is still a lack of sociological studies in this area. This study aims to address the sociological study of Texas comedy film: How do Texas film makers use audiences? What are the social issues this film addresses? The present study is descriptive-analytical and has used qualitative content analysis method for film analysis. The results of this study show that the film uses more elements of stereotypes and dissonance to attract audiences
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش از مطالعۀ جامعه شناختي سينماي کمدي ايران ، و به طور مشخص فيلم تگزاس ، پاسخ به پرسش هايي از اين دست است که اين ژانر سينمايي غالبا از چه شگردها و تمهيداتي براي جذب مخاطب استفاده ميکند و عمدتا کدام نوع مسائل اجتماعي را بازنمايي ميکند؟ رويکرد پژوهش حاضر توصيفي- تحليلي است و از روش تحليل محتواي کيفي براي تجزيه و تحليل فيلم استفاده کرده است .
نتايج تحليل نشان ميدهد که در اين فيلم بيشتر از عناصر کليشه اي و مقوله ناهماهنگي براي جذب مخاطب بهره گرفته شده است و معيار انتخاب و بازنمايي مسايل اجتماعي بر اساس عرف عام بوده است .
با توجه به آنچه گفته شد، مقاله حاضر ميکوشد با تحليل جامعه شناختي فيلم کمدي تگزاس به پرسش هايي از اين دست است که اين ژانر سينمايي غالبا از چه شگردها و تمهيداتي براي جذب مخاطب استفاده ميکند و عمدتا کدام نوع مسائل اجتماعي را بازنمايي ميکند؟.
اين پژوهش با تحليل جامعه شناختي فيلم کمدي تگزاس درصدد است از منظر جديدي به مسئله شوخي بپردازد و معتقد است که در فيلم هاي کمدي علاوه بر شوخي ، بسياري از مسائل روزمره اجتماعي نيز وجود دارد که با بررسي آن مي توان به شناخت جامع تري نسبت به اين مسائل رسيد.
مقوله ارزش هاي اجتماعي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منفور نشان دادن باند مافيايي و تبهکار ، ٥ باند مافيايي کارلوس نفرت مردم از اين نوع فرهنگ مسائل ارزشي مشاهده شده در سکانس هاي فيلم تگزاس شامل ٥ مورد است .