چکیده:
سابقه و هدف: مشکلات یادگیری کودکان، ارتباط تنگاتنگی با مسائل فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی،
تغذیه، بهداشت و مسائل مربوط به محیط آموزشی و…دارد. وقتی دانش آموز یا والدینش برای درمان
مراجعه می کنند، مطمئنا از چیز یا چیزهایی رنج میبرند.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن،
کتابخانهای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و. . . و
آموخته های محقق استفاده شده است.
یافته ها: از نظر این پژوهش با توجه به یافته های جدید در مورد یادگیری برخی از تواناییها که تبدیل به
توانایی کامل نمی شود را می توان به عنوان اصطلاح اختلالات یادگیری به کار برد این گونه افراد ممکن
است از نظر هوشی در حد متوسط یا بالا باشند. اما به دلایلی از جمله اشکالاتی که در برخی از فرایندهای
روانی پایه (ادراک دیداری، شنیداری، زبان شفاهی و کتبی) وجود دارد، بین میزان پیشرفت تحصیلی و
توانایی ایشان تفاوت زیادی به وجود آمده باشد.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که در واقع این افراد به علت مشکلی که در
خواندن دارند نمی توانند کتاب های درس علوم، ریاضی و امثال آن را بخوانند، بنابراین در آن درس ها نیز با
مشکلاتی روبهرو میشوند. امروزه همه بررسیها نشان میدهد این اختلال قابل درمان است و آموزگاران و
حتی والدین اگر به دانش و حوصله لازم مجهز باشند، میتوانند این مشکل را حل کنند و حتی ممکن است
بسیاری از این دانش آموزان در زمینههای متعدد به پیشرفتهای چشمگیری دست یابند.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: از نظر اين پژوهش با توجه به يافته هاي جديد در مورد يادگيري برخي از تواناييها که تبديل به توانايي کامل نمي شود را مي توان به عنوان اصطلاح اختلالات يادگيري به کار برد اين گونه افراد ممکن است از نظر هوشي در حد متوسط يا بالا باشند.
بررسي درمان اختلال در يادگيري / ٦٥ مباني نظري آزمون هاي مورد استفاده براي درمان اختلالات يادگيري: وسيله اندازه گيري ادراکي – حرکتي کپارت (کپارت و روچ ١٩٦٦) شامل مشاهده در پنچ زمينه زير است : ١.
اين آزمون با توجه به تشخيص مربي براي هر دانش آموز مورد استفاده قرار ميگيرد .
پيش از اينکه به انواع اختلالات در نوشتن اشاره کنيم ، بهتر است بدانيد کودک براي ورود به مدرسه نياز به تقويت ماهيچه هاي دست و انگشتان دارد.
بدخطي يا نارسانويسي در بررسي علل بدخطي دانش آموزان دوره ابتدايي، علاوه بر عوامل آموزشي و تربيتي موثر بر دست خط کودکان بايد عوامل مربوط به وضعيت جسمي و رواني آنها را نيز مورد توجه قرار داد.
براي رفع اين مشکل والدين يا معلم بايد کلمه هاي يک جمله را به صورت کمرنگ يا نقطه چين بنويسند تا دانش آموز ضمن کامل کردن به فاصله ها هم توجه داشته باشد.
ميتوان از راه تشخيص و شناسايي درست و زود هنگام وبا استفاده از آموزش راهبردهاي مناسب و در نظر گرفتن سبک يادگيري و ويژگيهاي روانشناختي هر کودک به اين گروه از دانش آموزان کمک کرد.
بررسي درمان اختلال در يادگيري / ٧٥ ا ين مطالعه نشان داد معلمان و مربيان اگر از اطلاعات کافي و مهارت هاي لازم برخوردار نباشد ممکن است بسياري از اختلالات را در کودک تثبيت کنند.