چکیده:
سابقه و هدف: یکی از علائم اختلال نوشتن است. دانش آموز مبتلا توان نوشتاری و دستخط خوبی
ندارد، املای او پر از غلط است و نقطه گذاری و دستور زبان او مشکل دارد. توانایی برقراری ارتباط با
جملاتی که می نویسد، ندارد چون نمی تواند کلمات و جملات را درست به هم مرتبط کند.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن،
کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و. . . و
آموخته های محقق استفاده شده است.
یافته ها: از نظر این پژوهش از جمله علل بروز این حالت سرعت زیاد قلم هنگام نوشتن، حرکت بیش از
حد و سریع جانبی و بیتوجهی به هماهنگی لازم برای نوشتن است. برای رفع این مشکل والدین یا معلم
باید کلمه های یک جمله را به صورت کمرنگ یا نقطه چین بنویسند تا دانش آموز ضمن کامل کردن به
فاصله ها هم توجه داشته باشد.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که بچه هایی که نقطه و سرکش کم و زیاد
می گذارند، نیاز به تقویت دقت دیداری و دقت و تمرکز دارند. اگر در سال اول دقت دانشآموز را افزایش
ندهید در سال های بعد مشکل او بیشتر به چشم می آید و بی دقتی او به سایر دروسش منتقل خواهد شد. پس
از همان سال اول برای تقویت دید او تلاش کنید. تمریناتی مانند اختلاف تصویر را پیدا کن، بگرد و پیدا
کن، کارهای نقطه چین، شباهت را پیدا کن، بازی های دقتی و. . . می تواند دقت دانش آموز را افزایش
دهد.
خلاصه ماشینی:
براي رفع اين مشکل والدين يا معلم بايد کلمه هاي يک جمله را به صورت کمرنگ يا نقطه چين بنويسند تا دانش آموز ضمن کامل کردن به فاصله ها هم توجه داشته باشد.
بايد به خاطر داشت که در بسياري از موارد مشکلات نوشتن (رونويسي)و املا (ديکته )ي دانش آموزان ممکن است به علت تدريس ناکافي و نادرست معلمان تازه کار که خود از آموزش کافي برخوردار نيستند باشد و يا به دلايلي مانند غيبت هاي طولاني و مکرر دانش آموز يا معلم ، تغيير مدرسه ، کلاس هاي پرجمعيت ، روابط نامطلوب معلم و دانش آموز و برنامه درسي نامناسب و مانند آن باشد که در اين صورت مشکل دانش آموز با تعريف مذکور تطابق ندارد واحتمالا با رسيدگي به وضع موجود واصلاح آن برطرف ميشود [٦].
ردز و پال ، معتقدند که تعريف اختلال رفتاري به لحاظ انفجار ايده ها و تعدد نظرات فراواني که توسط متخصصين رشته هاي گوناگون علوم انساني در اين مورد مطرح ميباشد، روشني و صراحت خود را از دست داده است .
اين مطالعه نشان داد در بررسي علل بدخطي دانش آموزان دوره ابتدايي، علاوه بر عوامل آموزشي و تربيتي موثر بر دست خط کودکان بايد عوامل مربوط به وضعيت جسمي و رواني آنها را نيز مورد توجه قرار داد.
بررسي رابطه ساده و چندگانه خلاقيت ، انگيزه پيشرفت و عزت نفس با کارآفريني در دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز، مجله علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز، دوره سوم ، سال نهم ، شماره هاي ٣ و ٤: ١، ٢٤.