چکیده:
مدینه، بهعنوان یکی از ظرفیتهای فرهنگی جهان اسلام، همواره در مسیر پیشرفت قرار نداشت و تاریخ آن، گاه شاهد دورانی بوده که این ظرفیتها تهدید میشد. دوران امامت امام سجّاد ع، مقارن با ایّامی است که مدینه، علاوه بر دورشدن از گذشتهی درخشان خود و حرکت به سمت عشرت و اباحیگری، رویکرد مثبتی به اهل بیت ع نداشت، امّا در پایان دوران امامت امام سجّادع و علیرغم تلاش دستگاه حاکمه، در عدم اقبال اجتماعی به آن حضرت، مدینه تبدیل به شهری شد که علاوه بر احیای مجدّد ظرفیتهای فرهنگی، نگاهی مثبت به اهل بیت ع، یافت و امام ع، را بهعنوان پیشوای علم و دیانت خویش پذیرا شد. این نوشتار به دنبال چرایی این تغییر و نقش امام سجّاد ع در تغییر رویکرد فرهنگی این شهر است. امام سجّاد ع، با درک اهمّیت و جایگاه مدینه در حافظهی معنوی جهان اسلام، کادرسازی و تغییر بافت جمعیّتی به نفع اندیشهی شیعی، زندهکردن سنّت پیامبر ص از طریق اهل بیت ع، زندهنگهداشتن راه و اهداف امام حسین ع و مقابله با اندیشههای انحرافی، نقش مؤثّری در احیای ظرفیتهای فرهنگی مدینه و اقبال مجدّد به آموزههای دینی ایفا کرده که متأسفانه در تاریخ اسلام به خوبی تبیین نگردیده است.
Medina, as one of the cultural capacities of the Islamic world, was not always on the path of progress and its history sometimes witnessed a period when these capacities were threatened. The period of Imam Sajjad's Imamate coincides with the days when Medina, in addition to moving away from its glorious past and moving towards poverty and depravity, did not have a positive approach to the Ahl al-Bayt, but at the end of Imam Sajjad's period Social fortune for that Imam, Medina became a city that, in addition to reviving its cultural capacities, found a positive view of the Ahl al-Bayt and accepted the Imam as the leader of its science and religion. This article seeks the reasons for this change and the role of Imam Sajjad in changing the cultural approach of this city. Imam Sajjad, by understanding the importance and position of Medina in the spiritual memory of the Islamic world, cadre building and changing the fabric of the population in favor of Shiite thought, reviving the tradition of the Prophet through Ahl al-Bayt: The culture of Medina and Iqbal have played a role in religious teachings, which unfortunately have not been well explained in the history of Islam.