چکیده:
هنر با استمداد از رسانه، بازنماییکننده و در عین حال متاثر از تفکر جهانی است که معانی و راههای ممکن نگریستن به جهان را پیش مینهد. در ورای انگارههای اثباتی، تفسیری و انتقادی جهان مدرن و پست مدرن، تعداد قابل توجهی از آثار سینمایی، تصویر جدیدی از حضور تجمیعی گزارههای معنوی _ تاریخی پیشامدرن با مولفههای دانشی _ تفسیری مدرن و پسامدرن و نیز گزارههای معنوی نوپدید را ارائه میکنند که به خصوص در جوامع دینی میتواند به عنوان یک نسخه ارتباطی جدید فیمابین نهاد علم و دین و یا یک معضله جدید فیمابین آنها تلقی شود. این آثار به خصوص با رهیافت پیوستاری بین گذشته و آینده جوامع انسانی و فراانسانی، سعی میکنند تصویر جدیدی از انگارههای موعودگرایی و منجیباوری ادیان الهی را به نحوی التقاطی بازسازی و بازنمایی کنند. رسانهها با ارائۀ هنجارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مخاطبان خویش را در معرض الگوهای مختلفی از روابط انسانی و اجتماعی قرار میدهند و از این مجرا جامعه و باورهای آن را تغییر میدهند. همنشینی پارادایمهای علمی و هنری در روند تولید محتوای رسانهای، به خلق مفاهیمی منجر شده است که ارتباطی چندسویه با هر دو زمینه دارند. سینما بهمثابۀ رسانهای مستجمع پارادایمهای مختلف علمی و هنری، و بهعنوان منبعی با قابلیتهای ویژه در تولید تولید محتوای کارا و بازنمایی مفاهیم پیچیده، مخاطبان بسیاری را مجذوب خویش ساخته است. این پژوهش، درصدد بازنمایی نشانههای ماوراءالطبیعی پارادایم ترنسمدرنیسم در فیلم "آواتار" جیمز کامرون است. جستوجوی فراپیام فیلم، در چارچوب نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و با رویکرد پدام انجام شده است. بهمنظور شناسایی و صورتبندی مفاهیم و پیشفرضهای ماوراءالطبیعی پارادایم ترنسمدرن، از روش توصیفی _ تحلیلی استفاده شده است. گفتمان ماوراءالطبیعی بازنماییشده در فیلم نمایانگر پارادایم جدید ترنسمدرن است. اسلوبهای گفتمانی از قبیل منجی و آینده از مهمترین مولفههای گفتمان حاکم بر فیلم است. این مولفهها را نمیتوان در گفتمانهای حاکم فعلی و متعارف بازجست و از این رو باید آنها را در شاکلۀ گفتمانی جدید مفصلبندی کرد؛ گفتمانی که در این پژوهش با تعبیر ترنسمدرن از آن یاد کردهایم. یافتههای این پژوهش حاکی از ظهور قلمرو معنایی جدیدی برای انسان ذیل پارادایم ترنسمدرن در هزارۀ سوم است که به بارزترین شکل میتوان تاثیر آن را در سینمای هالیوود مشاهده کرد.
Using media, art is representative and at the same time influenced by global thinking, which suggests possible meanings and ways of looking at the world. Beyond the positive, interpretive and critical ideas of the modern and postmodern world, a considerable number of cinematic works present a new image of the collective presence of premodern spiritual-historical propositions with modern and postmodern cognitive-interpretive components as well as propositions. They present an emerging spirituality that, especially in religious societies, can be seen as a new version of communication between the institution of science and religion or a new dilemma between them. These works, especially with the approach of continuity between the past and the future of human and trans-human societies, try to ecstatically reconstruct and represent a new image of the ideas of the promise and salvation of the divine religions. By presenting social, cultural, economic, and political norms, the media exposes their audiences to different patterns of human and social relations, and through this channel, they change society and its beliefs. The combination of scientific and artistic paradigms in the process of producing media content has led to the creation of concepts that have a multifaceted relationship with both fields. Cinema has attracted many audiences as a combination of various scientific and artistic paradigms, and as a resource with special capabilities in producing efficient content production and representing complex concepts. This study seeks to represent the supernatural signs of the paradigm of trans-modernism in James Cameron's "Avatar." The search for the film's message has been carried out within the framework of Fairclough's critical discourse analysis theory and with PADM's approach. In order to identify and formulate the supernatural concepts and assumptions of the transmodern paradigm, a descriptive-analytical method has been used. The supernatural discourse represented in the film represents a new trans-modern paradigm. Discourse styles such as savior and future are among the most important components of the discourse that governs the film. These components cannot be reinterpreted in current and conventional governing discourses and must therefore be articulated in the form of a new discourse; The discourse that we have referred to in this study with a transmodern interpretation. The findings of this study indicate the emergence of a new semantic realm for humans under the transmodern paradigm in the third millennium, the most obvious effect of which can be seen in Hollywood cinema.