چکیده:
هدف این پژوهش، طراحی و تدوین مدل ارتقای تولیدات سینمای دفاع مقدس با استفاده از نظریة زمینهای (Grounded Theory) است که نظریة دادهبنیاد نیز مینامند. روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، کیفی است. جامعۀ آماری پژوهش را متخصصان حوزۀ فیلم، تهیهکنندگان سینما، کارگردانان، کارشناسان و مدیران فرهنگی تشکیل میدهند و 22 تن نیز براساس اشباع نظری انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمهساختاریافته است و تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که برای بهبود وضعیت سینمای دفاع مقدس، باید بسترهایی را فراهم کرد که موجب افزایش تولیدات آن میشوند. این بسترها عبارتند از ، حذف نگاه حاکمیتی از فیلمهای دفاع مقدس ، تحکیم زیر ساخت های فنی در مراحل تولید این آثار ، تقویت بودجه تولید و تامین پشتوانه پژوهشی برای نگارش فیلمنامه.
The goal of this research is to compile & design a model for promoting sacred defense cinema production with an approach of Grounded Theory. This research is applied in its nature and executed with a qualitative method. The statistical population of the research consists of film specialists, cinema producers, experts & cultural managers. Then, 22 persons were selected based on theoretical saturation. Semi-structured interviews were used as a tool of data collecting and then, they were analyzed in three stages of open, axial & selective coding. The findings show, to improve sacred defense cinema, there should be paths provided to cause an increase in productions. It is also necessary that authoritative views should be put aside and pay attention to technical & production infrastructures. An adequate budget for film production in line with the goals of sacred defense is a must. Strong research-based works together with core concepts values in providing suitable screenplays should also be paid special attention.
خلاصه ماشینی:
مقام معظم رهبری بارها در رهنمودهای خود، بهره برداری از فرهنگ دفاع مقدس را مورد تأکید قرارداده اند «اگر همین نصف روز حادثۀ کربلا در تاریخ ما در طول هزار و چهارصد سال چنین اثری به جا نهاده است ، پس فرهنگ هشت سالۀ دفاع مقدس می تواند برای سال های متمادی ، منشاء برکات زیادی باشد» (بیانات در دیدار مسئولان دفتر هنر و ادبیات مقاومت ، ١٣٧٠/٠٤/٢٥) و بارها نگرانی خود را از غفلت در مسیر حفظ این فرهنگ ارزشمند اعلام کرده و به اصحاب فرهنگ هشدار داده اند که «ما یک هزارم آنچه را دربارۀ این جنگ می باید تحقیق و موشکانی می کردیم ، هنوز بیان نکرده ایم » (بیانات در دیدار جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی دفاع مقدس ، ١٣٧٩/٧/٦).
هدف این پژوهش ، طراحی و تدوین مدل ارتقای تولیدات سینمای دفاع مقدس با رویکرد نظریۀ زمینه ای است سؤال اصلی پژوهش نیز این است : آیا مدل مناسبی برای شناسایی و ارتقای کیفی تولیدات سینمای دفاع مقدس قابل طراحی است یا خیر؟ پیشینۀ تحقیق یوسفی و حداد (١٣٩٨) در مطالعه ای ، رتبه بندی عوامل مؤثر بر تقاضای سینمای دفاع مقدس در جوانان (مطالعۀ موردی مدرسۀ سینمایی حوزۀ هنری انقلاب اسلامی ) را بررسی کردند.
گفتنی است براساس پژوهش انجام شده توسط نگارنده ، در طول ٤٠ سال پس از انقلاب اسلامی (سال های ٩٧-٥٨) تعداد ٢٢٠٠ فیلم سینمایی در کشور تولید شده که سهم سینمای دفاع مقدس ، ٢٩٧ فیلم بوده است (مازندرانی ، ١٣٩٩) جدول شمارۀ ١.