چکیده:
هدف این پژوهش دستیابی به ویژگیهای یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیینهای نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگیهای متمایز انیمیشنهای تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک میپردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن اسکوبی دو، چارلی براون و میکی ماوس که از شبکههای کودک آمریکا پخش شده است و تحلیل آنها، مهمترین ویژگیهای انیمیشنهای تلویزیونی آیینی را به دست آوردند. یافتهها حاکی از آن است که انیمیشنهای موفق آیینی با استفاده از روایت غیرمستقیم، ایجاد الگوهای تقلیدی با شخصیتپردازی مناسب، تأکید بر حرکت (بهجای گفتوگومحوری)، فضای بصری جذاب و تعدد و تکرار، توانستهاند در شکلدهی آیینها در ذهن کودکان تأثیری مهم داشته باشند. طبق نظریۀ یادگیری اجتماعی، کودک با جذب شدن به انیمیشن، از رفتار شخصیتهای موردعلاقۀ خود در تلویزیون، تقلید میکند و این روند، در نهایت- به دلیل تکرار در زمانهای مختلف- به یک الگوی رفتاری تبدیل میشود. باتوجهبه الگوپذیری کودکان و علاقهمندی آنها به انیمیشن، سیاست تولیدی مدیران و هنرمندان عرصه انیمیشن تلویزیونی باید در این حوزه تغییر کرده و شاهد تولید انیمیشنهای جذابتری با موضوع آیینهای نمایشی باشیم.
The aim of this research is to find out about the fact that what are the features of a successful TV animation for representing ritual content in order to influence children. The present research has adopted a descriptive-analytical method to survey on the characteristics of distinct TV animations, and consequently, realize that how such concepts are received by children. In line with these goals, researchers have surveyed on three TV animations from American TV networks namely “Scooby-Doo, Charlie Brown & Mickey Mouse”. The analysis of the aforementioned animations provided the most important features of TV animation. The findings justify that successful ritual animations adopt indirect narrative while giving imitative patterns with suitable characterization, emphasizing on action (Rather than being dialogue oriented). In addition to that, attractive visual settings have succeeded in forming the rituals in children’s minds. According to Social Learning Theory, children who are attracted to animation, will imitate their popular characters and in turn this leads to a kind of behavioral modeling. Regarding the fact that children have a modeling reception through animation, then, this should remind artists & decision makers of TV animation to pay more attention in producing attractive animations with ritual subject matters.
خلاصه ماشینی:
یافته ها حاکی از آن است که انیمیشن های موفق آیینی با استفاده از روایت غیرمستقیم ، ایجاد الگوهای تقلیدی با شخصیت پردازی مناسب ، تأکید بر حرکت (به جای گفت وگومحوری )، فضای بصری جذاب و تعدد و تکرار، توانسته اند در شکل دهی آیین ها در ذهن کودکان تأثیری مهم داشته باشند.
طبق نظریۀ یادگیری اجتماعی ، کودک با جذب شدن به انیمیشن ، از رفتار شخصیت های موردعلاقۀ خود در تلویزیون ، تقلید می کند و این روند، در نهایت - به دلیل تکرار در زمان های مختلف - به یک الگوی رفتاری تبدیل می شود.
Mickey Mouse همان اولین سال ها، تعداد زیادی مجموعۀ تلویزیونی برای میکی ماوس طراحی شد و شرکت والت دیزنی به دلیل تأثیر آیین های نمایشی بر روی کودکان ، تعداد زیادی اثر در این خصوص با شخصیت میکی ماوس تولید کرده است که نگارندگان به بررسی ده اثر آیینی میکی ماوس در مناسبت های مهم آیین های آمریکا پرداخته اند تا در کنار دو مجموعۀ دیگر، به مهم ترین ویژگی انیمیشن های تلویزیونی در آمریکا دست یابند.
بدین ترتیب به یکی از مهم ترین نظریات یادگیری کودکان ، یعنی نظریۀ یادگیری اجتماعی از آلبرت بندورا ارجاع شد تا در هنگام بررسی این انیمیشن ها، به ویژگی های روان شناسی آنها نیز توجه شود و قدرت انیمیشن های تلویزیونی در آیین سازی برای کودکان ، مورد بررسی قرار گیرد.
جدول شمارۀ دو، به مهم ترین انیمیشن های آیینی از نظر مخاطب که در سال های مورد بررسی نگارندگان از تلویزیون پخش شده ، می پردازد و آیین های این آثار را نیز ذکر می کند.