چکیده:
کارآفرینی بهعنوان پدیدهای مهم در اقتصاد، نقش مؤثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا میکند. از دیدگاه دیگر، در یک اقتصاد پویا، ایدهها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییر هستند و در این میان، کارآفرین و سازمانهای کارآفرین الگویی مناسب برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید محسوب میشوند. ازاینرو، هدف از این پژوهش، بررسی نقش حمایت مدیران ارشد بر کارآفرینی سازمانی با میانجیگری تعهد عاطفی است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز در سال 1399 است. همچنین، با روش نمونهگیری تصادفی ساده، از نظرات 239 نفر از اعضای هیئتعلمی استفاده شد. برای جمعآوری دادهها نیز از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از معادلات ساختاری و از نرمافزارهای SPSS23 و Amos23 استفاده شد. خروجی نرمافزارها نشان میدهد که روابط مستقیم بین متغیرها معنادار است. همچنین، نقش میانجی تعهد عاطفی در بین حمایت مدیران ارشد و کارآفرینی سازمانی تأیید گردید. یافتههای این مطالعه میتواند نقش بسزایی در بهبود فرهنگسازمانی محیطهای آموزش عالی و دانشگاهها از طریق افزایش حمایت مدیران این سازمانها از کارآفرینی اعضای خود، افزایش تعهد عاطفی در آنها و درنتیجه نیل به اهداف تعیینشده سازمان داشته باشد.
Entrepreneurship, as an important phenomenon in the economy, plays an effective role in the economic development and progress of countries. From another perspective, in a dynamic economy, ideas, products and services are constantly changing, and in the meantime, the entrepreneur and entrepreneurial organizations are a good model for coping and adapting to new conditions. Therefore, the purpose of this study is to investigate the role of Senior Managers support for organizational entrepreneurship mediated by affective commitment. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature. The statistical population of this study are faculty members of Tabriz University in 2020. Also, by simple random sampling method, the opinions of 239 faculty members were used. A standard questionnaire was used to collect data. Structural equations and SPSS23 and Amos23 software were used to analyze the data. Software output shows that the direct relationships between variables are significant. Also, the mediating role of affective commitment between the top management support and organizational entrepreneurship was confirmed. Findings of this study can play a significant role in improving the organizational culture of higher education environments and universities by increasing the management support of these organizations for entrepreneurship of their members, increasing affective commitment in them and thus achieving the goals of the organization.
خلاصه ماشینی:
ازاین رو، هدف از این پژوهش ، بررسی نقش حمایت مدیران ارشد بر کارآفرینی سازمانی با میانجی گری تعهد عاطفی است .
بررسیها نشان میدهد کـه تعهـد عـاطفی بـه عنـوان یکـی از مؤلفه های اصلی تعهد سازمانی، میتواند در بهبود کارآفرینی سازمان نقش مؤثری داشـته باشـد (بیگی و ملامحمدی راوری، ١٣٩٩)؛ بنابراین ، بررسـی ایـن حـوزه مطالعـاتی از اهمیـت بـالایی برخوردار است .
مطالعات داخلی در این حوزه نیز بر تجزیه وتحلیل سرمایه اجتماعی، تعهـد سـازمانی و کـارآفرینی درون سـازمانی (بیگـی و ملامحمـدی راوری، ١٣٩٩)، تعهد استراتژیک مدیران ، عـدالت سـازمانی، حمایـت مـدیریت ارشـد از تغییـر و مشـارکت در تصمیم گیری (صنوبر و همکاران ، ١٣٩٨)، حمایت مدیریت ارشد و عملکرد سازمان (یزدیزاده و همکـاران ، ١٣٩٧)، خلـق دانـش ، حمایـت مـدیریت ارشـد و عملکـرد تجاریسـازی فنـاوری (درودی و شرف پور، ١٣٩٦)، رهبـری سـازمان و بهبـود عملکـرد (حسـنی صـدرآبادی، ١٣٩٦) تمرکز داشته است .
ازاین رو، با توجه به مباحث گفته شـده و شناسـایی شـکاف های موجـود در ادبیات ، پژوهش حاضر در پی آن است تا رابطه بین حمایت مدیران ارشد و کارآفرینی سـازمان را با نقش میانجی تعهد عاطفی مورد آزمون قرار دهد که بر اسـاس جسـتجوی تـیم پژوهشـی و منابع موجود، هیچ مطالعه ای نقش میانجی تعهد عاطفی در رابطه بین متغیرهای مسـتقل و وابسـته را مورد آزمون قرار نداده است ؛ بنابراین ، هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر حمایـت مـدیران ارشد بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی تعهد عاطفی در بـین اعضـای هیئـت علمی دانشـگاه تبریز است .